silver and gold coins
Photo by Pixabay on Pexels.com

Att sätta upp mål är viktigt, för att kunna se att man är på rätt väg. Att definiera viktiga mätpunkter är också en viktig del. Förra året satte jag upp följande mål:

  • 50 releaser, jämfört med 13 under 2019.
  • 1 000 000 streams på Spotify, jämfört med ca 250 000 under 2019.
  • 2000 följare på Instagram, jämfört med 438 i skrivande stund.
  • 2000 följare på Facebook, jämfört med 496 i skrivande stund.
  • 600 prenumeranter på nyhetsbrevet, jämfört med nuvarande 152.
  • 150 prenumeranter på Youtube, jämfört med 35.
  • 20 000 besökare på hemsidan, jämfört med 5553 under 2019.

Så hur gick det då?

Mycket bra skulle jag säga, på de allra viktigaste mätpunkterna.

  • 60 releaser blev det, och då räknar jag inte med releaser av band som valt att lämna bolaget.
  • Antalet streams på Spotify är inte klart ännu, eftersom de släpar tre månader, men det ser ut som att det här målet kommer att nås, troligen redan när siffrorna för November kommer.
  • 721 följare på Instagram, det är ändå en okej ökning. Rätt långt från målet, men jag är ändå inte missnöjd. Jag borde jobba hårdare med innehållet, helt klart.
  • 890 följare på Facebook, även det en bra bit från målet, men en okej ökning. Samma sak gäller här som på Instagram.
  • 134 prenumeranter på nyhetsbrevet. Här har det minskat, men det är faktiskt en sanning med modifikation. Dels har jag flyttat ca 50 mediakontakter till en egen adresslista, dels har MailChimp börjat redovisa aktiva prenumeranter. Hur som helst, det är inte den ökning jag hade som mål, och det beror helt och hållet på att jag inte marknadsfört det tillräckligt.
  • 106 prenumeranter på Youtube. Här var jag faktiskt på god väg, mycket tack vare Dick Lundbergs Studio för lata. Tyvärr satte det här skitåret sina spår överallt och projektet har tagit en paus, och efter det har det försvunnit en del prenumeranter.
  • 12 837 besökare på hemsidan. Bra ökning, men inte i mål.

Jag är inte helt i mål, men ändå nöjd. De två viktigaste punkterna är (eller kommer) i mål.

Nästa år då?

Jag tänker lite annorlunda, lite mer sansat, för 2021. Nämligen såhär

  • 75 releaser, jämfört med 60 förra året.
  • 2 000 000 streams på Spotify, jämfört med ca 1 000 000 förra året.
  • 6 nya artister/band signade, jämfört med 5 förra året. Förra året bestod dock av 12 nya konstellationer, med medlemmar helt eller delvis från redan signade band/artister. Men här är det helt nya jag räknar.
  • 2000 följare på Instagram och Facebook. Håller kvar vid förra årets mål.
  • 500 prenumeranter på nyhetsbrevet, jämfört med 134 förra året.
  • 200 prenumeranter på Youtube, jämfört med 106 förra året.

Så, hur tänker jag? Jo jag tänker att vi försöker fortsätta släppa musik med befintliga artister/band ungefär som vi gjort tidigare, och försöka komplettera gänget på ett strategiskt sätt, så vi ännu bättre kan hjälpa varandra att lyfta. Det vore också väldigt bra om färre än hälften av de nya är män, eftersom det är allt för stor andel män i gänget just nu.

Det stora fokuset på tillväxt blir i antalet streams, och följare på olika plattformar. Jag tänker mig en taktik där jag kommer skapa mycket bra content för de olika plattformarna, för att på så vis bygga upp en följarskara. Eventuellt kompletterar jag med betalda annonser. Jag varvar naturligtvis innehållet på plattformarna med musik från mina artister, och får på så vis fler som lyssnar.

Det är generellt sett billigare att annonsera för att få fler följare, och en ny följare har jag ju flera möjligheter att konvertera till en lyssnare, så det kan faktiskt ge fler lyssnare för samma pengar, rent annonsmässigt. Det kommer experimenteras med detta under året.

På tal om pengar, det finns inga pengar i mina mål, hur kommer det sig? Nå, det är så sjukt lite pengar i streams, så det är liksom ingen idé att sätta sådana mål. Det som främst påverkar resultatet är antalet streams, så på sätt och vis finns ju det ekonomiska målet där. Når jag målet med två miljoner streams innebär det en omsättning på ca 40 000 kronor (minus moms, skatt, marknadsföring, andra kostnader, artisternas andel osv, det är inte nästa år jag säger upp mig från mitt dagtidsjobb heller).

Häng med på den här resan, och är du representant för ett av de nya banden/artisterna för året, kolla in mitt erbjudande.

Lämna gärna en kommentar om vad du tycker om årets resa, och vad du tror om nästa år. Berätta gärna om dina egna planer också, jag vill gärna följa din resa.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar