Vad du måste förstå om sociala medier

Foto av Tracy Le Blanc från Pexels

Det är mycket snack om när algoritmer förändras på sociala medier, folk blir livrädda eftersom de hack de använt tidigare inte längre fungerar. Här tänkte jag istället förklara vad det är du behöver förstå, för att kunna växa i sociala medier utan att ”hacka algoritmen”.

Egentligen kokar allting ner till en enda sak, de sociala plattformarna existerar inte för din skull, utan för att tjäna pengar. Det är det viktigaste att förstå.

Nästa viktiga sak att förstå är hur de tjänar pengar. Det gör de via annonser, och ju fler som ser annonserna, desto mer pengar tjänar de. I princip alla förändringar i algoritmerna är för att de ska kunna visa fler annonser.

Det finns förstås en gräns för när användarna tycker att det bara är skit och annonser, och tröttnar, den gränsen vill de såklart inte passera. De vill mata oss mer precis så mycket annonser som vi ändå tycker är okej, och ju bättre innehållet utöver annonserna är, desto mer annonser tål vi.

Det är utifrån detta du behöver skapa ditt innehåll, för att lyckas oavsett hur algoritmer förändras.

Innehåll som håller användaren kvar länge, till exempel en video, eller flera bilder, eller en text som de faktiskt läser. Ju längre tid de spenderar med ditt innehåll, desto bättre för plattformen, och bättre för dig.

Innehåll som användarna interagerar med (gilla, dela, kommentera, spara eller vad man nu gör på den aktuella plattformen), så att det når fler. Därför kan det vara bra att ställa en fråga, eller uppmana till handling.

När plattformen släpper en ny funktion kommer de lägga mycket krut på att få användare att använda den, så se till att hoppa på tåget så fort du kan. Tittar du på Discover på Instagram så ser du massor av Reels till exempel. Eller på Twitter är Fleets alltid tillgängliga.

Att interagera med andras inlägg är också en viktig pusselbit, det bidrar till att hålla användarna kvar på plattformen, och intressant innehåll. Även här bör du lämna kommentarer som är öppna och bjuder in till diskussion. När någon visar upp sin nya låt kan du istället för att kommentera med 🤘 istället ställa en fråga om hur de fått till det häftiga gitarrljudet, eller liknande.

Länkar är generellt dåligt, eftersom de tar användarna bort från plattformen. Däremot är ju länkar jätteviktigt för oss. Kanske är det ännu viktigare att dina inlägg med länkar engagerar dina följare.

Alla de här tipsen kokar som sagt ner till att plattformen vill tjäna mer pengar genom att hålla användarna kvar på plattformen, och har du koll på hur du bäst bidrar till att plattformen tjänar pengar, så kommer du också lyckas väldigt bra i sociala medier.

Här i bloggen vinner jag inget på att du lämnar en kommentar, men jag blir väldigt glad om du gör det, så berätta gärna vad du tycker om det här, och om du vill komplettera med några egna tips.

Lämna en kommentar