crowd of people black and white photo
Photo by Amine M’Siouri on Pexels.com

Förutom att det redan finns över 50 miljoner låtar (långt över) på streamingtjänstenra, så läggs det till ungefär 40 000 nya låtar varje dag. Om du släpper en singel varje månad hinner det alltså släppas drygt en miljon låtar mellan dina släpp. Vad ska du göra för att sticka ut, och upptäckas bland all den musiken?

Jag vet inte hur många gånger jag har sagt att det inte räcker med bra musik för att lyckas, om ingen hittar den kommer den ändå inte att bli en succé. Men just idag tänkte jag prata lite om hur du behöver anpassa din musik för det moderna lyssnandet.

För det första, se över ditt intro. Jag har all världens musik tillgänglig bara genom att peta på min mobiltelefon, om ditt intro är långt och tråkigt kommer jag byta låt. Se till att du levererar en hook så snart som möjligt, och att sången kommer igång, då ökar dina chanser att hålla mig kvar.

När du gjort det, se också över ditt outro. När Johan Johansson vrålar “Va?!” de sista minuten av låten med samma namn, så funkade det på CD utan fjärrkontroll, för man gick inte fram till stereon och bytte låt, och vi som växte upp med den lyssnar nog gärna på hela, så som vi minns den. Men en ny, modern publik misstänker jag kommer hoppa över slutet.

Och när någon väljer att byta låt, då fattar algoritmerna detta. En låt som man inte lyssnar klart på är uppenbarligen inte speciellt bra, så den tipsar inte algoritmerna andra om. Du vill gärna försöka vårda din relation med algoritmerna, de kan vara din bästa vän eller din värsta fiende.

När du har kortat ner både ditt intro och ditt outro bör ju låten ha blivit kortare, och det är en bra grej. Streamingtjänsterna ger dig nämligen betalt för varje gång din låt spelas, och det spelar ingen roll om din låt är inspirerad av Ramones som klämmer in 78 låtar på en jubileumstrippelskiva eller om den är inspirerad av Pink Floyd vars 45-minuters album Wish You Were Here bara rymmer fem låtar. Samma ersättning per låt som spelas gäller.

Hoppas du har nytta av de här tipsen.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar