Blogginlägg
Misströsta inte, det blir så ibland. Iallafall om man inte redan är en superstjärna med trogen fanbase, så verkar det ibland inte spela någon roll vad man gör, ingen lyssnar ändå. Är det låten som är fel? Det är klart att det kan vara låten det är fel på, men titta på statistiken. Om det…
Läs hela inläggetDet är inte alltid så himla lätt att ta sig till nästa nivå, men jag tänkte ge lite tips på vad du kan göra. Det finns egentligen två olika vägar, där det ena är att du blir bättre på det du är sämst på. Då höjder du din lägstanivå, och det tar helhetsintrycket till nästa…
Läs hela inläggetOch då pratar jag naturligtvis inte (bara) om klamydia, utan det går att applicera överallt i livet. Den som ger, utan att förvänta sig något tillbaka, blir ofta rikligt belönad. Det behöver absolut inte vara pengar heller, utan det handlar oftast om tid, kunskap, erfarenhet, tips och råd. Ett väldigt konkret exempel är den här…
Läs hela inläggetEn grundläggande detalj som många missar är varför. Varför gör du musik, varför vill du att folk ska lyssna på dig, och så vidare? Ett bra svar på den frågan kan vara helt avgörande. Om du vet både vart du vill och varför är det mycket lättare att värdera möjligheter som dyker upp längs vägen,…
Läs hela inläggetJag vet, det är svårt att få tiden att räcka till, och det verkar som att andra har fler timmar på dygnet än du har. Hur ska du hinna få saker gjort egentligen? Personligen har jag ett så kallat vuxenjobb, dvs ett lönearbete som försörjer mig. Jag jobbar heltid, och har ungefär en timme pendling…
Läs hela inläggetJag vet att väldigt många musiker/artister är skeptiska till marknadsföring, för ”om man bara har tillräckligt bra musik, så kommer lyssnarna”. Jag är ledsen, men det är verkligen inte sant. Sanningen är snarare att har du tillräckligt stor marknadsföringsbudget, och använder den effektivt, så kan du få folk att lyssna på vilket skit som helst.…
Läs hela inläggetNär jag visar intresserade artister mitt avtal är det framför allt två saker som ofta ifrågasätts, och jag tänkte gå igenom dem i det här inlägget, eftersom det är helt relevant och korrekt att ifrågasätta just de här två sakerna. Ibland ifrågasätts något annat, men då handlar det oftast om okunskap från artisten. 90% är…
Läs hela inläggetJag har ju skrivit på fler skivkontrakt än de flesta musiker och artister, eftersom jag driver ett skivbolag, och för mig är det väldigt viktigt att alla parter är införstådda i vad det är de skriver på. Jag driver inte ett skivbolag för att blåsa artister på pengar, jag gör det därför att jag tycker…
Läs hela inläggetPersonal branding, att bygga ett varumärke kring dig och din person (eller ditt band) är otroligt viktigt idag. Det kan kännas dumt och löjligt och kanske till och med komplicerat. Utan ett bra varumärke är det dock otroligt svårt att lyckas. Ditt personliga varumärke består av flera viktiga delar, och naturligtvis är musiken en stor…
Läs hela inlägget