Min låt är en flopp

Foto av Alex Green från Pexels

Misströsta inte, det blir så ibland. Iallafall om man inte redan är en superstjärna med trogen fanbase, så verkar det ibland inte spela någon roll vad man gör, ingen lyssnar ändå.

Är det låten som är fel?

Det är klart att det kan vara låten det är fel på, men titta på statistiken. Om det är ungefär lika många lyssnare som lyssningar så tyder det på att man inte lyssnar igen. Titta också på hur många som sparar låten, och hur många som lägger i playlists. En stor andel som gör det tyder på att låten går hem.

Om din låt verkar omtyckt av de få som lyssnar, då är det nog inte låten det är fel på, utan det är för få som lyssnar på den. Då är det där du ska lägga ditt fokus, försök få fler att lyssna. Försök att hitta rätt målgrupp, så att du kan fortsätta hålla siffror som vittnar om att din låt är populär bland de som lyssnar, det är sånt som triggar algoritmerna.

Om det däremot är många som lyssnar, men få som sparar/lägger i spellista eller lyssnar igen, då kan det vara ett tecken på att det är din låt som är fel. Däremot handlar det mer troligt om att du fått ut den till helt fel publik. När jag frågar artister vad deras målgrupp är svarar nästan alla att alla är deras målgrupp. Det är nästan aldrig sant, och därför blir det såhär.

Det spelar ingen roll hur trallvänlig Benjamin Ingrossos version av Sarah (Mauro Scoccos gamla klassiker) är, alla är ändå inte målgruppen. Den kan säkert gå hem hos väldigt många, många fler än vad Benjamin och hans team definierar som målgruppen, men du kan vara säker på att de har stenkoll på en eller ett par målgrupper som de är mer eller mindre säkra på kommer älska låten.

Det är genom att marknadsföra, mot den målgruppen du bäst triggar algoritmerna. Bombardera dem med information om din nya singel, påminn dem varje dag att de ska lyssna på den. Den här målgruppen, som du är säker på kommer älska låten, de måste du få in på Spotify, för de kommer inte bara lyssna, de kommer spara låten, lägga den i sina spellistor, och dela den till sina vänner.

Det är svårt

Det är svårt att definiera sin målgrupp riktigt bra, speciellt för den som inte (likt Benjamin Ingrosso) har ett team av experter som hjälper till. Men du kan alltid försöka, du måste försöka och göra ditt bästa. Börja med att hitta en person som du vet skulle gilla låten. Och sen en till. Sen försöker du lista ut vad de har gemensamt. Hitta fler personer och deras gemensamma nämnare.

Till slut sitter du där och inser att det är kvinnor mellan 35 och 47 år, som jobbar inom vården och bor i Målilla, och då kan du ju bara ösa annonspengar mot den målgruppen.

Lycka till nu!

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar