Hur får jag fler att interagera med mig i sociala medier?

Photo by Pavel Danilyuk from Pexels

Jag hör många som kämpar för att få fler att interagera i sociala medier. Interaktioner ger bättre räckvidd, det har vi förstått vid det här laget, men hur får vi användarna att interagera? Det här är både lättare och svårare än man kan tro, men jag ska guida dig rätt.

Sharing is caring

Eller, som man kanske säger på svenska, ge och du ska få (från Lukasevangeliet). Du kan inte bara kräva av dina följare, du måste ge dem också. Interagera med deras inlägg, gilla, kommentera och dela. Men posta också inlägg som de uppskattar. Fundera över vad du kan ge som är värdefullt för dina följare. Din musik, absolut, men inte en länk till Spotify. Här är några förslag:

  • Ge dem en ”directors cut” av din musik, gå igenom texten, berätta hur du tänkt med melodin.
  • En akustisk version av din låt, eller a capella.
  • Tidiga utkast av en låt, en första demo eller liknande.
  • Bjud in i skapandeprocessen, låt dina följare välja mellan två textrader, eller två ackord.
  • Skriv, och framför, en låt till någon av dina trognaste följare/fans.
  • Give away, ge bort något värdefullt, antingen på egen hand eller tillsammans med något företag.

Listan kan göras hur lång som helst, det är bara fantasin som sätter gränser. Ja, sen kan tid och ekonomi sätta gränser för vad man kan genomföra förstås. Ju mer du ger, desto mer kommer du att få.

Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger.

Vi kan för en stund stanna kvar vid bibeln, men förflytta oss till Matteusevangeliet, för att hitta vad som kallas ”den gyllene regeln”. Den finns inte bara i kristendomen, utan återfinns i alla stora religioner och härstammar eventuellt från Konfucius. För att koppla det till ditt engagemang på sociala medier, interagera med andra om du vill att de ska interagera med dig. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt det, men sociala medier är just sociala, det är inte en kanal för dig att tjata på folk om din musik.

Se till att vara social, och interagera med andra. Skapa relationer, riktiga relationer. Lär känna andra, och låt dem lära känna dig. Då blir det också helt naturligt för dem att lyssna på din musik, eller interagera med dina inlägg.

De fyra E:na

Då lämnar vi religionsundervisningen och går lite mer rakt på sak, med fyra olika typer av innehåll du kan posta som folk gärna delar vidare.

  • Entertain (underhåll)
    Människor tycker om att underhållas, att för ett ögonblick slippa tänka på verkligheten och istället fokusera på något roligt. Det här kan vara allt från roliga historier till gulliga kattklipp. Använd fantasi och sunt förnuft.
  • Empower (inspirera)
    Inspirerande och tänkvärda texter brukar uppskattas i sociala medier. De här kan du relativt enkelt koppla till din målgrupp, vilket ju är väldigt bra.
  • Educate (utbilda)
    Ge dina följare innehåll som de kan lära sig saker av. Koppla det till vad det är du gör. Är du hiphop-artist, så lär oss hur ett beat blir till, och om du är gitarrvirtuos, lär oss dina effektpedaler, typ. Lär oss gärna vad det är som gör just dig speciell.
  • Engagera (engage)
    Kanske svårast, men också viktigast. Ställ frågor, men gör det inte för svårt för dina följare/fans att svara. Det är ganska lätt att engagera genom att göra folk upprörda, men du vill ju heller inte framstå som en idiot. Det gäller att hitta en bra balans.

Jag hoppas du tar med dig några tankar kring dina egna sociala medier, och om du tycker det här var användbart får du väldigt gärna dela länken till andra du tror skulle ha nytta av det.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar