Det enkla sättet att marknadsföra sig själv och sin musik är att släppa bra musik ofta, och att vara aktiv och engagerande på sociala medier. Men vad gör man om det inte passar? Finns det något annat sätt att nå ut med sin musik?

Ja det är klart det finns. Det är svårt, men det går. Man vill ju gärna att det ska räcka med bra musik, men ärligt talat så finns det så sjukt mycket bra musik idag, att det faktiskt inte räcker. Någon måste upptäcka dig, och om du inte tänker släppa musik ofta, och inte synas på sociala medier, hur ska du då upptäckas?

Det som ligger närmast till hands är att spela live, och det måste du göra mycket. Det är också en bra grej om ställen du spelar på är aktiva i sociala medier, och marknadsför sig på olika sätt. Och om du inte tänker vara aktiv i sociala medier får du faktiskt sätta dig och skicka sms till alla du känner i närheten av där du ska spela, för om du drar folk så kommer du få spela igen, och det vill du ju.

Ta med dig andra band när du lirar, gärna ett lokalt och mindre känt. Kör gärna ett riktigt publikfrieri och spela en cover av en av deras låtar. Tack vare det lokala bandet når du en lite större publik, och du blir ju en hjälte som kör en cover. Det är inte alls otroligt att de delar i sina sociala medier att de lirat med dig, och att du kört en cover. Då når du ut i sociala medier utan att själv vara aktiv. Kan du sen tänka dig att dela deras inlägg vidare så hjälper du faktiskt både dem och dig själv.

Nu är det ju lite speciella omständigheter, som gör att det är svårt att spela live. Men det här fungerar ganska bra med livestreams också.

Annars kan man ju ägna sig åt olika typer av guerillamarknadsföring. Gör en QR-kod till din artistprofil på Spotify, och tryck den på klistermärken med texten “Varje gång du scannar QR-koden botas en Covid-sjuk” eller liknande. Klistra på varenda busskur du hittar. Observera att det kan vara olagligt att klistra klistermärken på busskurer. Gör små flyers och sätt på vindrutorna på ICA-parkeringen en fredag eftermiddag. Leta på telefonnumret till varenda kulturskribent i ditt lokalområde och skicka dagliga sms om att de borde skriva om din musik. Leta på såna geo-caching grejer och stoppa dit information om var man kan spela din musik.

Det är bara din fantasi som sätter gränser, men det viktiga är att du måste synas och höras hela tiden, även om du bara vill släppa ett album vart annat år.

Värt att notera här är också att även om det kräver mycket mer jobb att synas och höras utanför sociala medier, så är det också effektivt på ett helt annat sätt. Du kan lätt nå fem tusen personer på Instagram, men av dem scrollar de flesta bara förbi. Man når färre när man gör fysiskt, men man når ända fram i större utsträckning.

Det allra bästa är såklart om du gör saker i stil med vad jag har tipsat om här, men använder sociala medier för att förstärka det. Då får du liksom det bästa av båda världar, och lite lagom galna marknadsföringstrick kan lätt bli virala och få extrem spridning.

Jag vill gärna höra dina tankar och idéer kring guerillamarknadsföring. Har du och ditt band gjort något sådant, eller får du några roliga idéer när du läser detta? Lämna en kommentar.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar