person writing on notebook
Photo by Lukas on Pexels.com

Låt datat visa dig vägen till framgång. Analysera den data du har för att få fram den information du behöver för att förstå vad du måste göra för att nå dina mål.

Någonstans kommer du antagligen behöva kompromissa lite, och datat hjälper dig hitta vad det är som krävs. Antagligen vill du inte alls kompromissa med det kreativa, du vill fortsätta göra panflöjtsjazz med med mongolsk strupsång. Gör det för all del, men inse att du behöver jobba hårt på att hitta din målgrupp.

Internet är liksom fantastiskt, det finns något för alla där, och du kan vara säker på att det finns en publik även för panflöjtsjazz med mongolsk strupsång. Du kommer antagligen inte hitta den publiken på riktigt samma ställe som de som gör mainstream-pop.

Det är här datat blir användbart, för att hitta gemensamma nämnare mellan dina lyssnare, och använda det för att nå ännu fler. Jag påstår inte att det här på något vis är lätt, det är skitsvårt. Men gör man det rätt så kan det vara otroligt effektivt.

Fundera lite över vad du har för data redan, och vad du kan göra för att samla in mer data.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar