Hösten närmar sig, eller är den kanske redan här? Oavsett vilket är det hög tid att göra en plan för den. Här kommer lite tips, som jag vet kommer kommer vara användbara för i princip alla.

Du som musiker vill göra musik, och det gör du antagligen. Men du är också en konstnär, gillar att ta dagen som den kommer, och har lite svårt för att planera, och du anser antagligen att deadlines står i direkt motsats till kreativitet. Jag påstår detta, eftersom det är så jag fungerar som artist, och i viss mån som skivbolagsdirektör. Jag påstår detta också eftersom jag har erfarenhet av att arbeta med en samling musiker, som till stor del fungerar såhär.

Jag tänker också påverka att det här är något vi behöver jobba med för att nå vår fulla potential. Som skivbolagschef har jag gjort ett schema över vad som ska göras, och när det ska göras. Det är inte bara skivbolaget som ska schemaläggas, det är även webbyrån och hushållet. Vardagar mellan ca 7 och 17 är jag på mitt dagtidsjobb, resten av schemat ser ut såhär

Blir du nyfiken på vad Quiz är för något, klicka här.

Jag kanske är lite extrem, men detta behöver jag för att livet ska gå ihop, för att inget ska glömmas bort, och för att hushållet inte ska förfalla (eller snarare att min fantastiska sambo ska bli irriterad över att jag bara jobbar).

Vad jag föreslår att du ska göra är att sätta upp ett mål, hur mycket musik ska du släppa det kommande halvåret? Bestäm dina releasedatum redan nu, och tala om dem för dina fans! När du kommunicerat dina releasedatum är det mycket svårare att flytta dem, och det behöver du. Har du, som mina artister, ett skivbolag, kan du kommunicera datumet med dem också.

Nu när du har releasedatumen klara behöver du sätta ett datum när musiken ska vara klar. Jag kräver att mina artister levererar det färdiga materialet en månad innan releasedatumet. Du behöver antagligen något liknande, skriv in dessa datum i din kalender.

Boka studiotid redan nu, och gör det oavsett om du bokar tid med någon annan, eller spelar in i din hemmastudio. Sätt av tiden så tidigt som möjligt, då är det upptaget i kalendern, och det ska mycket till för att ändra på det som står i kalendern. Iallafall för mig.

Innan du kan spela in måste du ju skriva låtarna, boka tid i kalendern för det också. Här behöver man kanske inte skriva in vad det är för låt man ska skriva, men sätt av tid för att skriva musik. Boka också in tid för att repa, oavsett om du är ensam eller med ett band. Man behöver kunna sina låtar innan man spelar in dem.

Fundera också ett varv över vad du kan posta i sociala medier för att bygga upp intresset för din musik. Filma när du/ni repar och posta ett kort klipp. Boka in fotograferingar, och posta lite utvalda bilder. Filma i studion. Kom ihåg att ingen är speciellt intresserad av att se hur ljudet ser ut på skärmen, vi vill höra hur det låter. Som musiker/artist har du en outtömlig källa av bra content till dina sociala medier, det gäller bara att få in på rutin att fotografera och filma, och sen skriva in i din kalender när du ska posta, och vad.

Det finns en uppsjö olika verktyg för den som vill ta sina sociala medier till nästa nivå och skapa schemaläggningar. Den jag har använt har slutat fungera så jag letar en ny. För den som vill testa något som är gratis/billigt har jag hittat Later. Det är gratis för en användare med ett konto per plattform (Facebook, Twitter, Instagram och Pinterest).

Planera på den nivå du behöver, men spika datum för releaser. Om du behöver sätta veckor, dagar eller timmar på det andra spelar mindre roll, det viktiga är att det fungerar för dig, och att det blir gjort. Och kom ihåg dina sociala medier!

Spela upp två riff, textrader eller solon och låt folk rösta på vilket som är bäst. Låt dina fans vara med och tycka till om omslagsbilder och låttitlar. Engagerade fans kommer att dela din musik, och om din musik delas kommer fler att höra den, och trots allt är det väl det du vill?

Jag hoppas det här inlägget har gett dig något, och förhoppningsvis börjar du med din plan redan idag. Jag vill väldigt gärna höra din plan sen, så tagga gärna @crsrecords när du lägger ut dina releasedatum på sociala medier. Eller varför inte lämna en kommentar här nedanför? Eller båda 😉

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar