Vem är din publik?

people at concert
Photo by Vishnu R Nair on Pexels.com

Jag vet att väldigt många vill svara att ”alla” är deras publik, och även om det antagligen är drömmen så är det helt enkelt inte sant för de allra flesta. Det är en bra idé att faktiskt rannsaka sig själv och fundera på vilka det faktiskt är som lyssnar på din musik.

Det finns massor av fördelar med att lista ut vilka det faktiskt är som lyssnar på din musik, och den främsta fördelen är att du kan begränsa arbetet med att nå ut.

Tänk dig att det är fem olika fester i stan en fredagskväll. De arrangeras av Friluftsfrämjandet, Segelsällskapet, Raggarklubben, IOGT-NTO respektive Ungdomsgården. Du skulle kunna glida runt på samtliga fester, men det är en del restid mellan, och samtliga håller på mellan 21 och 01, så det skulle ge ca 30 minuter på varje fest och ungefär 100 deltagare på varje fest, så nånstans 15-20 sekunder per person, om du vill försöka sälja in din musik.

Eftersom dina låtar mest handlar om att skatten på bensin och sprit är för hög borde du inse att du kan välja bort IOGT-NTO-festen. Ungdomarna borde också gå bort, eftersom de är för unga för att köra bil och dricka sprit. Friluftsfrämjandet kanske vill ha billigare sprit, men knappast bensin. Raggarna är garanterat helt rätt målgrupp, men kanske Segelsällskapet kan vara det också? Jag skulle satsa på Raggarnas fest.

”Men jag sjunger ju kärleksballader, alla gillar ju kärleksballader”. Må så vara, men det finns ju sätt att identifiera dem som är mer mottagliga för kärleksballader. Även om din målgrupp egentligen är ganska stor, så försök få stort genomslag i en mindre grupp istället. Är det lycklig kärlek kanske du ska försöka nå nyförlovade, eller de som ska gifta sig. Är det krossade hjärtan kanske du ska nå de nyseparerade.

Får du stort genomslag i en liten grupp kommer det bli ringar på vattnet.

Så berätta för mig, vilken är din målgrupp?

Lämna en kommentar