group of people making toast
Photo by fauxels on Pexels.com

Var alltid snäll, engagera och bry dig i andra människor, var en god vän och medmänniska. Det kommer hjälpa dig på vägen, men bara om det är genuint och äkta.

För att ge ett exempel, en kille som heter Martin deltog i Novemberutmaningen förra året. Vi följer varandra på Instagram, och inte sällan gillar och kommenterar vi varandras inlägg, och vid flera tillfällen har vi haft konversationer på DM. När Alloy behövde en studio tipsade jag dem om honom.

När han nyligen spelade in ett bra band, som inte gett ut något ännu, så tipsade han mig om dem, så jag kontaktade dem. De har fått se hur mitt avtal brukar se ut, men de har inte bestämt sig ännu.

Jag och Martin har en relation online, vi har koll på, och bryr oss om varandra. Jag vet att han är bra att ha att göra med, och jag är rätt säker på att han skulle säga samma sak om mig. Och mycket grundar sig i att vi båda ärligt är engagerade i varandra, även om det till stor del är på Instagram.

Förra veckan fick jag ett DM på Instagram av en person som driver en studio, och ville tala om det för mig. Den här personen har jag aldrig hört talas om tidigare, och hen följer mig inte ens. Det här är inte ett sätt att visa att man bryr sig, utan ett sätt att försöka sälja. Det fungerade inte.

Martin däremot, han har inte försökt sälja något. Han har försökt vara en god vän och medmänniska. Tack vare det har han sålt sina tjänster.

Det fungerar inte exakt lika när det gäller din musik, men det är ändå väldigt liknande. När du är en god vän och medmänniska, och talar om att du släppt musik, så är sannolikheten att de du har en god relation till kommer att lyssna. I alla fall en gång. Sen handlar det ju mycket om att de ska gilla din musik.

Skickar du DM till random människor och ber dem lyssna på din musik kommer det fungera mycket sämre. En del kommer såklart att lyssna, men en del kommer bli avigt inställda till dig, och det är värre.

Dela gärna med dig av dina tankar kring detta.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar