Skip to content

Vad är ditt mål?

Om du inte har ett mål, hur ska du då veta vilken väg du ska ta? Och hur ska du veta när du kommit fram?

Det kanske låter självklart, men det är förvånansvärt många jag träffar som inte riktigt vet vart de vill, och hur de ska ta sig dit. Om du har ett tydligt mål är det väldigt mycket lättare att ta fram en strategi för att ta sig dit.

I veckan träffade jag ett band, tre unga killar (kommer förhoppningsvis berätta mer om dem framöver). Jag frågade dem vad deras mål är, och de svarade att de vill kunna leva på musiken. Mitt förslag på strategi för det målet är att flytta ihop i basistens föräldrars uthus, och börja spela covers onsdag-lördag på varenda krog i närheten. Det bör inte vara skitsvårt att nå målet då.

Nu var det ju inte leva på musiken som var målet, visade det sig snart. Men det här är ett tydligt exempel på vikten av ett mål.

När du har ett tydligt mål kan du ta fram en strategi för att ta dig till målet, och när du har en strategi och ett mål kan du hela tiden värdera möjligheter och erbjudanden som dyker upp mot ditt mål och din strategi för att avgöra vilket beslut du ska ta.

En person som är väldigt bra på det här är Sara Öhman. Hon har en väldigt tydlig målbild och strategi som hon använder för att ta ut riktningen. I hennes blogginlägg Tre modeller jag använder för att designa mitt liv kan du läsa mer om det. Verkligen en inspirerande inblick i ett väldigt hektiskt och målmedvetet liv. Du måste läsa det!

Nu har jag en uppgift till dig, sätt dig ner och fundera över dina mål, var vill du vara om ett år, och om fem år. Skriv ner dina mål på ett papper, och sätt upp på kylskåpet eller något, så du påminns om dem.

Nästa steg är att fundera över hur du spenderar din tid. Vad ska du göra mer av, och vad ska du göra mindre av, för att nå dina mål? Det blir antagligen ganska tydligt vad som behöver förändras. Själv raderade jag ett mobilspel som tog alldeles för mycket tid, och spenderar istället den tiden på att bygga en närvaro på Instagram. Det har verkligen gett effekt.

Jag skulle bli väldigt glad om du ville dela med dig av dina mål. Lämna en kommentar här nedanför. Om du vill utöka ditt nätverk i sociala medier kan du posta dina mål i ett inlägg, och posta länken i en kommentar här. Det ger dig lite uppmärksamhet också, och det är ju bra.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar