Vad är din USP?

Photo by Markus Spiske

Först och främst, vad är en USP?

Alla vet kanske inte vad en USP är, så därför bad jag ChatGPT beskriva vad en USP är, och såhär lyder svaret:

USP står för ”Unique Selling Proposition” eller ”Unique Selling Point” och det är en marknadsföringsterm som används för att beskriva den unika egenskap eller fördel som en produkt, tjänst eller företag har gentemot sina konkurrenter på marknaden. USP är det som gör att ett erbjudande sticker ut och lockar kunderna att välja det istället för konkurrerande alternativ.

Källa: ChatGPT

Varför en USP?

Din USP, alltså det som gör dig unik, är anledningen att publiken väljer just dig. Jag vet att väldigt många musiker och artister tycker att deras USP är att de gör så bra musik, men kom ihåg att Unique betyder att du behöver vara relativt ensam om det, och det finns så otroligt mycket bra musik där ute. Din musik skulle antagligen inte ta sig in på en objektiv topp 1000-lista ens.

Om din USP till exempel är att du gör en fusion av samba och jojk, med bläckflöjt och balalajka är det sannolikt att du seglar väldigt långt upp på den topplistan. Du kommer relativt enkelt kunna nå ut till i princip alla som gillar den typen av musik, och bli omåttligt populär.

Med det sagt behöver du såklart inte hitta på en helt egen genre, men du behöver något som gör att du sticker ut i mängden. Det kan ha med scenshowen att göra, det kan ha med dina sociala medier att göra, eller dina politiska ställningstaganden.

Vad är din USP?

Om du har läst ända hit utan att ge upp har du säkert börjat fundera över vad din USP är. Det är verkligen inte helt lätt, det är det verkligen inte, men det är något du behöver fundera över. En USP behöver inte alltid vara för dig som artist, det kan vara för en specifik låt också. Typ ”det här är den perfekta låten när du kör din nya bil alldeles för fort rakt ner i ett slukhål på E6an”

Lämna gärna en kommentar och berätta om din USP.

Lämna en kommentar