Tankar kring musikbranschen

Photo by Stas Knop

Jag fick en fråga om vad jag hade för tankar kring musikbranschen, och om jag ser några förbättringsmöjligheter, så det blir det såklart ett blogginlägg om. Jag ska också passa på att tacka elviisesongs för frågan. Det är alltid roligt att få frågor, och det gör det ju lite lättare att komma på innehåll till bloggen.

Så vad tänker jag om musikbranschen egentligen? Den är ju inte som förr, så mycket kan vi ju konstatera. På vissa sätt har det blivit bättre, och på andra sätt har det blivit sämre. Jag tänker att vi börjar med det som blivit bättre.

Saker som blivit bättre

Till att börja med har det blivit så enkelt och billigt att producera musik att vem som helst kan göra det. Man kan fortfarande spendera sjuka summor på utrustning, personal osv men faktum är att du för några få tusenlappar kan få tag på utrustning som räcker gott och väl för att producera musik i världsklass. Är du okej med att jaga begagnat går det att komma ännu billigare undan.

Det har också blivit både enkelt och billigt att ge ut musik. Det behövs ingen som pressar en vinyl eller CD, eller något tryckeri för omslaget. Det behövs inte heller distribueras till butiker runt om i världen, för att kunna säljas till konsumenten. Idag laddar du enkelt upp till en distributör, och för ett par hundralappar finns din musik tillgänglig i hela världen, på alla viktiga plattformar.

Aldrig har det varit enklare att lära sig heller, då pratar jag både om att spela, men också spela in och marknadsföra. Internet är fullt av hjälpfulla människor som gärna delar med sig av sin kunskap och erfarenhet. Det betyder att du i stor utsträckning kan göra allt du behöver helt på egen hand.

Allt det här gör att vi får höra så mycket bra musik, som förr inte skulle haft en chans att nå utanför den närmsta kretsen. Tack vare sociala medier kan vi också få kontakt med fans runt om i världen, på ett helt annat sätt än vad som var möjligt förr.

Streamingplattformarna har gjort musiken extremt tillgänlig, för runt en hundralapp får du tillgång till all världens musik, direkt i din dator eller telefon. Det är ju helt fantastiskt för konsumenterna, och för vår möjlighet att få lyssnare till vår musik.

Saker som blivit sämre

Var ska jag börja… Nä men alla de där fördelarna har ju en baksida. Eftersom det har blivit så enkelt och billigt att både göra och få ut sin musik är det extremt många som gör det. Det finns över 80 miljoner låtar på Spotify, och det tillkommer i snitt ca 60000 nya varje dag.

Det gör att det är extremt svårt att sticka ut, och nå fram. Faktum är att det finns ca 4 miljoner låtar på Spotify som aldrig har blivit spelade. Inte en enda gång. Det är värt att tänka på när du tycker att du har för få streams. Det finns de som har det betydligt värre.

Spotify, och musikbranschen, vill gärna peka på att musik faktiskt omsätter mer pengar idag än det gjorde när CD-skivan var som störst. Och det stämmer, det gör det absolut. Problemet är att det är så sjukt många som ska dela på kakan att det blir extremt lite pengar till varje individ.

Spotify, och flera av de andra streamingtjänsterna, använder också en ersättningsmodell som fördelar ersättningen beroende på hur många streams man har. Det låter kanske som en bra idé, en låt med fler streams borde få mer betalt, eller? Problemet är att det blir lönsamt med korta låtar, och det blir lönsamt med bottar som spelar musiken.

Om jag gör en spellista med bara min egen musik, och alla låtar är 30 sekunder långa (minsta för att få ersättning från Spotify) och spelar den dygnet runt från mitt Spotify-konto, så ger det drygt 85000 streams i månaden, vilket ger ca 1800kr i ersättning från Spotify, trots att jag betalar 109kr. Om jag sedan betalar 200kr per konto från något botnät, så kan jag skala upp det här ordentligt. 10 konton ger ca 16000kr i vinst, och 850000 streams i månden, men varför stanna vid tio?

Med en så kallad user-centric betalmodell fördelas istället min avgift på musiken jag lyssnar på, så om jag gör samma grej på Tidal (som har en user-centric betalmodell) så kommer Tidal ta sin andel, och så får jag tillbaka resten. Det gör att ett liknande agerande på Tidal kommer kosta ca 30kr per konto, så om jag skalar upp det till tio så kostar det ca 300kr.

Förutom att det är en mer rättvis betalmodell så dödar det i princip effekten av botnät, även om de fortfarande går att använda för att verka mer populär än man egentligen är.

Sammanfattning

Man kan väl säga att det har blivit enklare att göra, och få ut musik, men svårare att göra den hörd och få betalt för den. Men jag tror verkligen att den här user-centric modellen är här för att stanna. Spotify gräver sin grav djupare för varje dag som går, och andra aktörer vinner marknadsandelar. För oss som verksamma i branschen tycker jag att det är viktigt att inte bara länka till Spotify när vi promotar vår musik. Byt gärna plattform att lyssna på också.

Jag är fortsatt optimist, och jag tycker det är extremt roligt att arbeta med musik och musiker. Jag tror verkligen att framtiden är ljus, och jag tror att vi tillsammans kan övervinna de utmaningar som finns.

Jag är nyfiken på dina tankar, skriv gärna en kommentar här nedanför och berätta vad du tänker.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

3 Kommentarer

  1. Sebastian Tallstig den 2022-04-18 kl 20:53

    Intressant läsning, som vanligt, om hur industrin ser ut idag.
    En fråga som säkert många ställer sig är -Hur är det att ha en manager och vad kan man förvänta sig utav det.

  2. Stefan Bergfeldt den 2022-04-18 kl 20:55

    Det är en väldigt intressant fråga. Jag kanske ska intervjua dig kring det ämnet?

    • Sebastian Tallstig den 2022-04-20 kl 16:34

      Ja varför inte. Det kan bli kul.

Lämna en kommentar