5 galna idéer till dina Instagram-inlägg

Photo by Prateek Katyal

Vi har väl vid det här laget förstått att sociala medier är en viktig pusselbit för att nå ut med vår musik, och har du inte förstått det ännu så är det hög tid att du tar till dig det nu. Men vad ska man posta för att det ska kännas relevant, men ändå sticka ut? Det är verkligen inte lätt, men jag tänkte dela med mig av 5 idéer som kanske hjälper dig på vägen.

  1. Reaktionsvideo
    Filma när någon hör din musik för första gången. Det kan vara antingen någon som är ett fan av din musik, som får en förhandslyssning, eller varför inte någon som inte alls är din målgrupp. Som vanligt är det bara fantasin som sätter gränser. Kom ihåg att det är en bra idé att fråga personen du filmar om det är okej att dela klippet.
    Du kan också göra det från andra hållet, filma dig själv när du lyssnar på musik för första gången. Kanske när någon av dina favoritartister släppt nytt? När du delar andras musik du gillar och inspireras av ger du ny publik en möjlighet att förstå varifrån din musik kommer.
  2. Klipp där du sjunger
    Det handlar om musiken, sjung (eller spela för all del). Oavsett om det är i duschen, i replokalen, i studion eller på bussen, spela in dig själv när du sjunger din musik. Om du gör det på bussen, eller i köpcentret så kan du ju kombinera den med förra punkten.
    Jag vet att det kan kännas konstigt att sjunga sin låt, för sin mobiltelefon, bland folk. Men det är ändå en kul idé till innehåll. Och även om du i slutändan bara spelar in klipp från replokal, studio och gig så har du ändå gjort mer än väldigt många.
  3. Behind the scenes / Bloopers
    Visa upp det där som inte brukar visas upp. Det kan handla om när du riggar för gig, eller vad som händer backstage. Eller den eviga väntan på att gitarristen ska hitta rätt inställning i replokalen eller studion. Det finns massor av saker du kan filma, som är roligt för andra att se. En sak som ingen någonsin har fångat på film är ju en basist som byter strängar, så en sådan skulle nog kunna bli viral.
    Men alltså också bloopers, saker som gått snett på ett eller annat vis.
  4. Visa upp din utrustning
    Det är ju, som alla vet, inte utrustningen som gör musiken. Trots det kan det vara roligt för fansen att se vad du har för utrustning. Visa dina instrument, din replokal, din studio, din turnébuss, din knappmaskin och vad det nu kan tänkas vara. Och inte bara visa, utan berätta om sakerna. Tala om för mig vad det är och varför du använder just en sådan. Vad är det som är bra med den, vad önskar du att den gjorde bättre/annorlunda.
  5. Din musik i ett sammanhang
    Har du gjort en danslåt, posta ett klipp där du (eller för all del andra) dansar till den. Passar din låt att träna till, posta ett träningsklipp med din musik. Passar din musik att köra fort till, då vill vi se ett klipp där det körs fort, med din musik på bilstereon (följ gällande hastighetsbegränsningar). Du kanske har gjort en öldrickarlåt, så drick öl och lyssna på låten. Du fattar grejen, se till att göra en video där din musik är i ett sammanhang där den passar.

Det är inte så galna grejer egentligen, och alla mina idéer har din musik i centrum. Jag får så ofta höra att ”det ska ju handla om musiken” när jag påpekar att man behöver marknadsföra sig. Det har alltid handlat om musiken, men när det släpps i genomsnitt 60000 nya låtar om dagen behöver vi vara lite kreativa för att höras.

Jag skulle bli otroligt glad om du ville lämna en kommentar och berätta vad du tycker.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

1 Kommentar

  1. Sebastian Tallstig den 2022-04-25 kl 17:46

    Du är grymt bra på att tänka utanför den där lådan alla pratar om. Bra tips på ganska enkla saker som går att göra stand alone eller kombinerade, bara fantasin sätter gränser.

Lämna en kommentar