Frustrerande långsamt

Photo by invisiblepower

I torsdags kväll satte jag upp en annonskampanj på Facebook/Instagram för fredagens release av Scorched. Den skulle börja på fredag morgon, för att få många lyssnare tätt inpå releasen. Sånt kan ju trigga algoritmer och grejer, så man får lite extra skjuts.

Tyvärr tar det över ett dygn innan Facebook godkänner annonsen, och då har ju liksom det tåget gått. Det är bra att ha det i åtanke när man planerar sina annonskampanjer. Det var ju slarvigt av mig att inte göra det denna gång (livet osv).

Vad som är ännu mer frustrerande är att så fort man gör en förändring i annonsen så ska den godkännas manuellt. Det gäller oavsett vilken förändring man gör. Förändrar jag själva annonsinnehållet har jag full förståelse för att man behöver kolla om det följer riktlinjerna, men om jag upptäcker att en annons går väldigt bra vill jag kanske öka budgeten för den. Även en sådan ändring gör att kampanjen pausas i väntan på nytt godkännande.

För min del tycker jag att det blir väldigt svårt att optimera kampanjer på grund av detta, jag jobbar ju heller inte heltid med annonsoptimering, så processen drar gärna ut på tiden. Är det någon som har en lösning på detta tar jag tacksamt emot tips och råd.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar