Summering av året

Photo by Ann H from Pexels

Inför 2021 satte jag upp mål, och dem kan du hitta i inlägget Mål för 2021. I det här inlägget tänkte jag summera och reflektera lite.

  • Jag hade tänkt mig 75 releaser i år, men det landar på 50, vilket faktiskt känns rätt lagom för ett litet bolag som drivs av en person, som dessutom har ett vuxenjobb på dagtid. Fem album och en EP gör ändå att det blir 97 låtar släppta, vilket är fler än förra året.
  • Målet var två miljoner streams, och här har vi inte siffror för hela året ännu, men det verkar faktiskt som att antalet streams i år blir en bra bit under miljonen (som vi nådde förra året). Jag tror att en del av förklaringen ligger i att restriktioner har släppt, och människor har umgåtts mer än streamat musik. En annan del av förklaringen tror jag ligger i att mitt vuxenjobb har tagit mer tid i år, eftersom jag inte varit permitterad något under 2021.
  • Nya artister/band hade jag som mål att signa sex stycken, och max hälften bestående av endast män. Här vill vi välkomna Ascending Plains, Basse Bonnläpp, Couch Conspiracy, DJ Thornado, Hannah Östebo, Linnéa Englund, LÝSIS, Nyxie and the Silence och Riitta Leivo. Vi kan också välkomna Stenpojken (som uppstått ur Nästan Ågrens) och Ulf Wilhelmsson (som vi också hittar i 69-Dust). Vi kan konstatera att 5 av 11 (om vi räknar nya konstellationer av befintliga artister) eller 3 av 9 (om vi enbart räknar helt nya) består enbart av män. Så här gick det verkligen över förväntan.
  • Följare på Instagram har ökat från 721 till 977, vilket ger en bit kvar till målet på 2000. På Facebook har vi ökat från 890 till 1247 (1318 följare), vilket också är en bit från målet på 2000. Anledningen är att jag hade planerat att annonsera för att öka antalet följare, vilket jag inte gjort. Ökningen är istället helt organisk.
  • Nyhetsbrevet har ökat från 134 till 202, men når ändå inte målet på 500. Här har jag annonserat lite, men inte alls som jag hade planerat.
  • För Youtube hade jag målet inställt på 200, just nu är det 111, vilket bara är 5 fler än förra året. Det skyller jag helt på att den plattform som blivit bortprioriterad när tiden inte räckt till har varit Youtube.

Över lag tycker jag det har varit ett bra år, väldigt roligt. Det märks att vi börjar få genomslagskraft, folk har hört talas om CRS Records i betydligt större utsträckning än tidigare. Jag får också mycket positiva kommentarer kring hur vi jobbar, hur vi engagerar oss, och hur vi framstår. Det tycker jag är helt fantastiskt.

Nästa vecka återkommer jag med mål för 2022. Dela gärna med dig av dina mål i en kommentar här nedanför.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar