Streaming är marknadsföring

Photo by Jose Francisco Fernandez Saura

Musikbranschen är lite speciell, eftersom din musik är din produkt, och den finns tillgänglig via streamingtjänsterna, men ändå säger jag att streamingen är marknadsföring, hur går det ihop?

Det är lite som med Pokémon, det finns filmer, tv-serier, datorspel osv, allt är där för att du ska köpa pokémon-grejer. Samma med Barbie, Lego, Marvel, Star Wars osv. Otroligt omfattande marknadsföring, för att du ska köpa mer ”leksaker” (sätter citationstecken där för att inte uppröra någon samlare).

Streamingen finns där för att din publik ska hitta dig, och tycka om dig tillräckligt mycket för att gå på konserter och köpa tröjor. Förr var det singlarna som var marknadsföring, singlar som skulle få publiken att köpa albumet, och albumet för att ha en anledning att åka på turné.

Tittar man på en etablerad artist som Miss Li, med drygt 1,5 miljoner lyssnare per månad och senaste singeln (Våran sång) med över åtta miljoner streams på fyra månader. Kan man leva på det? Ja, men det kan man absolut. Det är ju svårt att veta hur många streams i månaden hon har, men om vi räknar på tre miljoner streams i månaden så motsvarar det lite drygt en svensk genomsnittslön efter skatter och sånt.

Tror vi att Miss Li lever på en genomsnittslön? Nej det är klart hon inte gör, hon (hennes bolag) omsatte över 13 miljoner kronor 2022. Jag har såklart inga detaljer, men hennes turnerande tror jag är en stor anledning till det, och streamingen alltså nånstans runt 5% av den totala omsättningen.

Antagligen har hennes produktioner kostat betydligt mer än vad hon har dragit in på streaming, varför jag alltså anser att streamingen är att se som marknadsföring.

Berätta gärna vad du tänker om detta, lämna en kommentar.

Lämna en kommentar