Spotify: Räddare eller Förstörare?

Photo by Ivan Samkov

Härom dagen genomförde jag en omröstning på Instagram, där jag bad mina följare svara på om de anser att Spotify är bra eller dåligt för musikbranschen. Resultatet av omröstningen publicerar jag längre ner i det här inlägget, men först ska jag redovisa för mina tankar. Direkt kan jag ju också tala om att några påpekade att svaret inte är så binärt som att Spotify är bra eller dåligt, utan att de faktiskt kan vara både bra och dåligt samtidigt. Och så är det ju naturligtvis, saker är sällan svart eller vitt, bra eller dåligt. Är det verkligen fred vi vill ha, skrev Mikael Wiehe och påpekade just detta fenomen.

Spotify räddar musikbranschen

Spotify skapades för att konkurrera ut The Pirate Bay, genom att göra det mycket enklare för lyssnaren att hitta musiken man letar efter, utan att riskera korrupta filer, eller ännu värre, virus. Musiken startar med ett klick, utan att man behöver ladda ner några filer och man slipper reklam för pornografi.

I en tid där musikbranschen såg ut att förlora nästan alla sina intäkter till förmån för piratkopiering var Spotify verkligen en räddare. Tack vare Spotify har piratkopieringen (av musik) mer eller mindre upphört, och lyssnare har visat sig vara villiga att betala för att ha tillgång till all världens musik, dygnet runt, året om.

Tack vare digital distribution har musik blivit betydligt mer tillgänglig, eftersom utbudet av musik är samma oavsett om du bor i New York City eller på den Polska landsbygden. Har du bara internetuppkoppling så finns Heaven Underground med Agnes Hustler där. Om vi hade varit begränsade till att köpa fysiska skivor gissar jag att den singeln inte hade gått att köpa på lanthandeln i Zbludowice.

Detta, tillsammans med att inspelningsutrustning har blivit både billig och lätt att använda, gör att det släpps mer musik än någonsin. Vi passerade ganska nyligen ett hundra tusen nya låtar om dagen, vilket hade varit en omöjlighet utan den moderna, digitala, tekniken.

Du som har en iPhone har redan allt du behöver för att producera fantastisk musik, titta på det här klippet från Recording Revolution till exempel. Att få ut musiken på de digitala plattformarna kostar ett par hundringar, vilket betyder att det för de allra flesta inte finns något ekonomiskt hinder att få ut sin musik.

Spotify förstör musikbranschen

Vi börjar med det uppenbara, rent ekonomiska. För 20 år sedan, när piratkopiering började bli en grej, kostade en CD-skiva typ 150 spänn. För att få 150 spänn från Spotify behöver man streamas ungefär 7000 gånger. Det är (var i alla fall) ganska lätt att kränga 100 skivor, men att få 700 000 streams är det faktiskt inte många som klarar. Nackdelen med skivor är såklart investeringen du behöver göra för att producera de fysiska skivorna.

Ett annat sätt jag tycker att de har förstört musikbranschen på är att de har devalverat värdet av musik. Idag får du tillgång till all världens musik, obegränsat, dygnet runt, var som helst, för 109kr i månaden.

Både det ekonomiska värdet, men också det känslomässiga värdet, av musiken blir nästan noll. Musiken finns alltid där, med oändlig variation. Är du inte nöjd med introt på låten så hoppar du bara vidare till nästa.

Det var något annat att komma hem med sin nya vinylskiva, lägga av telefonluren för att inte bli störd och aktivt lyssna igenom hela albumet, från första till sista låt, samtidigt som man läser texterna som ofta fanns med i konvolutet.

Den här otroliga tillgängligheten gör också att det är extremt lätt att försvinna i mängden, och som artist kan man tvingas kompromissa med sin konstnärlighet för att inte bli straffad av algoritmer. Det här med att byta låt till exempel, är lyssnaren inte fast redan i introt, utan byter låt, är det en signal till algoritmerna att låten inte är bra nog. Detsamma gäller om lyssnaren senare i låten väljer att hoppa till nästa, så låtar får inte vara för långa.

Både algoritmer och kurerade spellistor bidrar till att likforma musiken, vilket är extremt tråkigt för den musikaliska mångfalden, och gör det ännu svårare att nå ut med något som avviker.

Sammanfattning

På det stora hela skulle jag säga att Spotify, och streaming över lag, har gjort väldigt mycket bra för musikbranschen. Det finns absolut saker de skulle kunna göra för att göra det ännu bättre. Skulle du vara intresserad av att läsa mina idéer kring det?

Den där omröstningen förresten, just under 60% tyckte att Spotify är bra för musikbranschen.

Lämna en kommentar