Skaffa en landningssida

Photo by Pixabay

Du behöver en landningssida, det är ett som är säkert, men frågan är om du vet om det, och vet vad som krävs av den? Lyckligtvis är jag här för att reda ut det åt dig.

En landningssida behöver du av flera anledningar. Ett exempel är att du på till exempel Instagram får ha en enda länk i din profil. Det räcker oftast inte, då du vill skicka användare till olika ställen. Med en landningssida kan du länka vidare till din Spotify-profil, till dina sociala medier, till senaste releasen, till ditt nyhetsbrev, till din hemsida osv.

Då kan du i dina Instagram-inlägg hänvisa till länk i profilen, och så klickar användarna sig vidare. Då får du dels en profil-visning på Instagram, vilket ju är bra för algoritmerna, och dels en länk som du inte behöver ändra, utan alltid är aktuell.

En annan viktig detalj är att du kan spåra användarna på din landningssida, med till exempel Google Analytics eller en Facebook Pixel. Det gör att du faktiskt kan räkna hur många som klickar på dina länkar, och köra Retargeting-annonser mot dem. Den typen av annonser är ofta otroligt kostnadseffektiva.

Vill du ha hjälp att sätta upp en sån här sida kan du höra av dig till mig.

Lämna en kommentar