Spotify: Förbättringsförslag

Photo by Nataliya Vaitkevich

Jag har några idéer kring vad Spotify skulle kunna göra för att fullständigt krossa allt motstånd, förändringar som på riktigt skulle göra stor skillnad och ge dem en konkurrensfördel som är svår att utmana.

Spotify har den bästa användarupplevelsen. Visst, Tidal har bättre ljudkvalitet, men för att dra nytta av det behöver du betala mer, och dessutom duger inte vanliga hörlurar för att du faktiskt ska höra någon skillnad. Vad Spotify däremot har är ett fantastiskt system för att ge dig musiken du faktiskt vill lyssna på vid varje givet tillfälle.

Vad Spotify främst får kritik för är hur de behandlar artisterna. Det är helt uppenbart att artister, låtskrivare och skivbolag är några som man inte bryr sig om. Med det sagt, det är inte så att de andra streamingtjänsterna är några hjältar som slåss för oss som verkar i branschen, de betalar alla skitdåligt men Spotify har några problem som gör att de är sämre än de andra.

  1. Lönerna – På listan med de 10 personer som har allra högst lön i Sverige 2022 hittar vi tre chefer från Spotify. Tillsammans tjänar de ungefär lika mycket som de övriga sju på listan. Visst, det är väl inte så konstigt att toppchefer på framgångsrika företag tjänar mycket pengar, men när vi räknar ut att ett av årets mest framgångsrika svenska band Bolaget tjänar ungefär en promille av vad de här tre cheferna tjänar tillsammans, då är det ett jävla hån bara. Ett tips till Spotify är att sänka lönerna så ni iallafall hamnar utanför topplistorna. Men det är klart, då skulle högsta chefen få sänka sin lön med nästan en miljon om dagen.
  2. Bottarna – En av de stora anledningarna att varje stream är värd mindre hos Spotify än hos konkurrenterna är bottarna. Alla tjänsterna har samma affärsmodell, man tar intäkterna och fördelar dem per stream. Ju mer folk lyssnar, desto sämre betalt per stream. Eftersom statistiken på Spotify tagit över rollen som branschstatistik från skivförsäljningen är det viktigt med många streams, och därför ganska vanligt att man köper streams från bottnätverk. Kort sagt, konton som spelar musik hela tiden, och därför drar ner värdet per stream. Att få bukt med bottarna är en viktig del i att öka trovärdigheten, och ersättningen per stream.
  3. Ersättningsmodellen – Som jag nämnde i punkten innan går ersättningsmodellen ut på att man fördelar alla intäkter på alla streams, och det kan ju låta som en bra idé, men det finns alternativ som ger fördelar. Den så kallade user-centric ersättningsmodellen går ut på att man tar pengarna Du bidrar med, och fördelar på musiken Du lyssnar på. Det ger två stora fördelar, det ena är för artisterna som skulle kunna få bättre betalt. Eftersom det fortfarande är samma summa pengar som ska fördelas betyder det att inte alla artister får bättre betalt, det beror på vad ens publik har för lyssnarbeteende. Det andra är att du inte kan finansiera ett bottnätverk med streamingintäkter. Med dagens modell kan jag spela min egen musik på repeat dygnet runt och dra in mer pengar än ett Premiumkonto kostar.
  4. Betalmodellen – För 109kr i månaden får du fri tillgång till all världens musik, helt utan begränsning. Det är ju toppen för konsumenten, men det dränerar värdet på musiken. Skulle det vara så illa för konsumenten om det var upp till 30 timmar i månaden för 99kr, upp till 60 timmar i månaden för 129kr, 120 timmar i månaden för 159 och helt obegränsat för 199kr i månaden, till exempel? Det skulle ju göra att ersättningen per stream inte blir för låg. Och visst, det kan tyckas vara en dålig idé att införa begränsningar som konkurrenterna inte har, men för artisterna skulle det vara oerhört värdefullt.

Vad tror du om de här idéerna? Lämna en kommentar och låt mig veta.

2 Kommentarer

  1. ProddToppen den 2023-01-24 kl 13:36

    Bra input

Lämna en kommentar