Sluta boosta ditt ego

Photo by Jordan Rushton

Jag är fullt medveten om att många av oss gör musik för att boosta vårt ego, att vi mår bra av att få höra att vi är duktiga, att andra lyssnar på vår musik och sånt. Det är inget fel med det, och det är inte riktigt det jag menar att du ska sluta med heller.

Det du behöver se över är varifrån du får din bekräftelse, och vad du gör för att få den. Det är nämligen ganska lätt att skjuta sig själv i foten i sin jakt på en ego-boost. Jag tänkte ta upp några exempel.

TikTok

På TikTik har du till stor del en algoritm-baserad publik, och detta gäller även YouTube-Shorts och Instagram-Reels. Det betyder att algoritmen styr i väldigt stor utsträckning vem som ser ditt innehåll, och följarna är inte lika viktiga. Det är lätt att titta på statistiken över hur många visningar en TikTok-video har fått, och få en ego-boost när det är många som sett den. Men vem är det som sett den, och vad är det de har sett?

Det är ganska lätt att lockas av trender, och göra egna varianter på saker som bevisligen får stor spridning, och det är i sig inget fel med det. Men glöm inte bort att ditt huvudsyfte är att få fler att upptäcka din musik, så även om ditt roliga klipp fick en halv miljon tittare ger det bara en artificiell ego-boost, för ingen av dem kommer att lyssna på din musik.

Försök istället att skapa innehåll som får tittaren att bli nyfiken på dig eller din musik, och du kan absolut använda trender till sånt, men se till att det handlar om din musik. För även om du bara får 800 som tittar på ett klipp som marknadsför din musik så är det sannolikt ändå fler som kommer lyssna på dig, än om en halv miljon tittar på dig som gör en knasig trend.

Instagram

På Instagram är det följare som i störst utsträckning kommer se ditt innehåll, och algoritmen kommer istället styra hur många av dina följare som kommer få se ditt innehåll. Här är det därför viktigt att konstant vara närvarande och engagerande, för personer som interagerar med dina inlägg kommer mer troligt se ditt nästa.

Instagram är därför en utmärkt plattform att visa din personlighet, och uttrycka åsikter. Låt dina följare komma nära dig, och lära känna dem. Visa upp dig på ett sätt som berör och upprör. Nå, var försiktig när du upprör, du vill engagera dina följare, inte skrämma bort dem.

Risken för fejkad ego-boost här ligger i att du har ett stort antal följare, men ingen som bryr sig om ditt innehåll. Det tyder på att du har lockat till dig fel följare, eller postar fel innehåll.

Spotify

På Spotify tittar vi på lyssnare och lyssningar, och naturligtvis vill vi att så många som möjligt ska lyssna på vår musik så många gånger som möjligt. Här är det lätt att lockas till att köpa streams, vilket man kan göra väldigt enkelt och billigt, men det är verkligen att skjuta sig i foten, eftersom man då förstör för algoritmerna.

Försök istället locka rätt publik, de som faktiskt lägger din musik i en spellista som de lyssnar återkommande på. Kanske har du gjort en egen spellista, med din musik, och annan bra, liknande musik, som du marknadsför. Det är ett mycket bra sätt att locka rätt publik, och mata algoritmen med relevant data som hjälper dig.

Det här blir än mer viktigt nu när Spotify ska börja bötfälla artister, distributörer och skivbolag som använder sig av den här typen av metoder för att boosta streams.

Sammanfattning

Så, sammanfattningsvis kan vi konstatera att rätt publik är betydligt viktigare än stor publik, men samtidigt vill vi ju ha en så stor publik av rätt lyssnare som möjligt. Det är inte helt lätt att nå framgång på alla punkter, men låt inte din längtan efter bekräftelse störa vägen fram, det är lite som att kissa i byxan för att hålla sig varmt, det är skönt en stund, sen blir det både kallt och äckligt.

Lämna en kommentar