woman in stylish wear listening to music in headphones
Photo by Andrea Piacquadio on Pexels.com

Du släpper musik, du gör det relativt ofta och musiken tas emot bra av dina fans. Du pitchar till Spotify för att komma med på deras editorial playlists, men du kommer aldrig med på New Music Friday. Spelar det egentligen någon roll att man pitchar musiken?

Ja det spelar absolut roll. Även om du inte kommer med på de stora kurerade spellistorna så innebär din pitch att du kommer med på Release Radar för de som följer dig. Det betyder också att du har chans att komma med på Discover Weekly.

Vad innebär det egentligen när man hamnar på Discover Weekly? Jo din musik når personer som är nyfikna på ny musik, och som brukar lyssna på liknande musik. Jörgen Andersson hamnade på Discover Weekly med sin låt Kärlekens Perrong, vilket gav en topp på över 600 unika lyssnare på en dag, och idag, fyra månader senare, har han fortfarande nästan 400 unika lyssnare per månad.

Det är inte illa pinkat av en elektriker från Kungsbacka, även om han såklart inte kan mäta sig med Måns Zelmerlöw. Men en rolig grej är att mikrofonen som Måns använde för att spela in Heroes är samma modell som Jörgen använder. Ja, det är faktiskt Jörgen som har konstruerat och byggt den.

Nå, nu var det inte mikrofoner det skulle handla om, utan att pitcha till Spotify’s playlists, vilket jag varmt vill rekommendera att du alltid gör, för om inte annat betyder det att de som följer dig får upp dig på Release Radar, vilket inte ska underskattas.

Brukar du pitcha din musik?

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar