Olika syfte med marknadsföring

Photo by Karolina Grabowska from Pexels

Du har framför allt två olika syften med din marknadsföring, och det är den stora anledningen till varför jag skriver det här inlägget. De flesta har fattat den ena, och sköter den mer eller mindre bra, så vi börjar med den.

Att uppmana till aktivitet

Du har släppt en ny låt, som du vill att folk ska lyssna på.
Du har släppt en musikvideo som du vill att folk ska titta på.
Du har ett gig som du vill att folk ska komma på.
Några exempel på aktiviteter. Det här känner du säkert igen, och jag är säker på att du postar på sociala medier när du släppt en ny låt. Jättebra, såklart. Du ska inte sluta med detta. Däremot är det inte det enda du ska posta.

Problemet är att dina fans/följare kanske inte alls är beredda att göra det du ber dem, precis när du ber dem. I värsta fall kommer de inte komma ihåg det när de är beredda, och därför inte göra det alls.

Den här typen av uppmanings-marknadsföring är otroligt viktig, men den behöver kompletteras.

Stay top of mind

En typ av marknadsföring som helt och hållet bygger på att finnas i det undermedvetna hela tiden. När till exempel Coca-Cola spenderar miljoner på marknadsföring i TV så är det inte för att du direkt ska åka till affären och köpa Coca-Cola. Det är för att du, när du väl är på affären, och ser Coca-Colan på hyllan, undermedvetet ska vilja ha den.

Det här är en typ av marknadsföring som lämpar sig väldigt bra för musik också. Säg att du har gjort en spellista som passar bra till ett yoga-pass. Sannolikheten att den som ska köra yoga precis innan passet ser ditt inlägg är extremt liten. Däremot har du senaste tiden postat flera olika inlägg om din spellista, i yoga-sammanhang, så kanske yoga-personen startar sin streamingapp och kommer på att ”just ja, den där spellistan ska jag prova”.

Det ena utesluter inte det andra

Viktigt att påminna, det ena utesluter absolut inte det andra!

Men om du släpper en ny singel fyra gånger om året, och har 8 gig på sommaren, så kan du inte bara posta 12 gånger och tro att det räcker. Du behöver vara närvarande på sociala medier hela tiden.

Hoppas det här inlägget gav dig något. Om det gjorde det får du väldigt gärna dela länken till andra som kan tänkas vara intresserade.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar