Att boosta sina streams

Photo by Markus Spiske from Pexels

Vi vill alla ha så många streams som möjligt, och det finns flera sätt att lösa det på. En del fungerar bra, en del fungerar dåligt, en del är kortsiktiga, en del är långsiktiga, en del är moraliskt okej, andra är omoraliska. Jag tänkte lista några olika sätt här, så får du själv avgöra vilket sätt som passar dig bäst.

Botnät

Det finns aktörer som säljer streams, där du helt enkelt betalar för att datorprogram ska lyssna på din musik, för att driva upp antalet streams. Det här fungerar otroligt bra, på kort sikt, och det finns egentligen ingen gräns för hur många streams du kan få. Nackdelarna är dock många. Förutom att det kostar pengar så bryter det mot streamingtjänsternas riktlinjer. Dessutom är det streams som inte på något sätt hjälper algoritmerna att förstå vilken din målgrupp är. Så snart du slutar betala kommer lyssnarna försvinna, och i värsta fall blir du avstängd från plattformarna.

Be följarna streama

Jag hittade en artikel om detta, från januari 2020. Den handlar om att Justin Bieber ska ha bett sina fans streama en ny singel på repeat, för att hjälpa honom nå topplistorna. Han ska till och med ha bett dem lyssna medans de sover. Detta bryter inte mot några riktlinjer, och om du har en hängiven skara fans, som Bieber, så kan det fungera mycket bra. Det hjälper också algoritmerna, eftersom det är faktiska fans som lyssnar. Huruvida det är moraliskt okej går såklart att diskutera. Personligen tycker jag definitivt du ska uppmana dina fans att lyssna på din musik, att be dem göra det på repeat när de sover däremot, det skulle jag nog inte göra. Jag läste någonstans att Victor Leksells mamma sagt att hon tänker lyssna på Svag på repeat tills den nått en miljard streams.

Att lyssna på sin egen musik

Åsikterna om att lyssna på sin egen musik går isär. Jag tänker att de flesta gör musik de själva tycker om, därför är det helt rimligt att lyssna på sin egen musik. Det bryter inte mot några riktlinjer, och eftersom du gör musik du gillar, och antagligen lyssnar en hel del på liknande musik, så hjälper det algoritmerna. Därför tycker jag att det är en bra idé att lyssna på sin egen musik, men precis som med ovanstående tycker jag dock att det är skillnad på att aktivt lyssna, och att streama på repeat när man sover.

Att annonsera för sin musik

Annonser är ju fantastiskt! Skjut in mer pengar, så får du bättre resultat. Lite som med botnät, fast det bryter inte mot några riktlinjer. Det är också relativt få som tycker att det är omoraliskt att annonsera. Till skillnad från botnät finns det däremot inget garanterat resultat, och med dåliga annonser finns det inga gränser för hur mycket pengar du kan hälla i sjön. Att få till annonser som är lönsamma, när en konvertering är värd ett par öre bara, det är sjukt svårt. Speciellt på kort sikt. Jag har aldrig lyckats göra en kampanj där jag bett om streams, som har kostat mindre än en stream att konvertera. Däremot finns det gott om andra bra effekter man kan uppnå med annonsering.

Spellistor

Självklart vill du vara med på spellistor. Kom ihåg algoritmerna bara, du kanske kan nå större framgång med en liten, nichad spellista, än med New Music Friday. En del spellistor lovar ett antal streams, det är en varningsflagga. Antingen ljuger de, eller så använder de botnät för att generera streams. Spellistor som tar betalt för att du ska få med låtar är också en varningsflagga. Kvaliteten på spellistorna blir snabbt dålig om det räcker med att betala för att få vara med.

Glöm inte bort att du kan skapa egna spellistor.

Posta i facebookgrupper

Att göra inlägg om sin musik i relevanta facebookgrupper är väldigt bra. Ofta uppskattas det av gruppmedlemmarna, eftersom det är relevant musik. Lyssnare du får den vägen är också rätt målgrupp, vilket hjälper algoritmerna. Den typen av marknadsföring rekommenderar jag verkligen.

Jag har också sett exempel på när artister postat i andra typer av musikgrupper, och fått otroligt bra resultat när det gäller antal lyssnare och streams. I efterhand visar det sig att det har varit helt fel målgrupp. En artist som sjunger på svenska fick 10000 streams från USA till exempel. Sånt kan såklart förekomma helt naturligt, men det var det inte i det här fallet.

Lyssnargrupper

Sammanslutningar av artister som kommer överens om att lyssna på varandras musik. Det bryter definitivt inte mot några riktlinjer. Det kan fungera väldigt bra, speciellt om man gör liknande musik. Som alltid är det viktigt att värna om vad man matar algoritmerna med. Moralen kan man diskutera. I skivbolaget uppmanar jag artisterna att lyssna på varandras musik, för att ha lite koll på varandra mest. Om det är något man gillar tycker jag man kan behandla det som annan musik man gillar. Klicka på gilla, lägg i en spellista, lyssna igen. Och om målgruppen kan vara rätt, dela vidare.

Allmänna tips

Bryt inte mot riktlinjer, och hitta din egen moraliska kompass. Men ett viktigt tips jag vill att du ska ta med dig är att väga noga vad du matar algoritmerna med för data.

Lycka till

Lämna en kommentar