Marknadsföring, en jävla skyldighet

Jag vet att väldigt många musiker/artister är skeptiska till marknadsföring, för ”om man bara har tillräckligt bra musik, så kommer lyssnarna”. Jag är ledsen, men det är verkligen inte sant. Sanningen är snarare att har du tillräckligt stor marknadsföringsbudget, och använder den effektivt, så kan du få folk att lyssna på vilket skit som helst.

Du har säkert tänkt det om topplistor, och vad som spelas på radio, att din musik minsann är bättre. Men tänk när du står där på Ica och ska köpa läsk. Det finns Coca Cola och det finns Nygårda Cola. Du köper Coca Cola trots att den kostar dubbelt så mycket. Varför gör du det, är det för att Coca Cola är godare? Nej det är det inte, för du har inte ens smakat Nygårda (jag har iallafall inte det). Det är för att du vet vad du får, för att du är trygg med att du blir nöjd, för att alla andra dricker den och för att dom matar dig med reklam.

Det är så det fungerar med läsk, och det är så det fungerar med musik. Hur bra din musik än är, så kommer jag inte lyssna på den, för jag känner inte till den. Och även när jag känner till den, dvs jag har sett ditt namn flera gånger, men inte lyssnat ännu, så kommer jag att välja mina favoritartister framför dig, trots att jag inte ens vet hur du låter.

Men vad ska du göra för att nå ut, för att få någon att lyssna på dig som inte har hört dig förut? Det finns många sätt, och den här bloggen är fylld med en massa tips. Det viktiga just nu är att du förstår att det inte räcker med bra musik.

Vill du få tips varje vecka direkt i din inbox, så kan du prenumerera på nyhetsbrevet också.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar