”Jag har inte tid”

Photo by Suzy Hazelwood from Pexels

Jag vet, det är svårt att få tiden att räcka till, och det verkar som att andra har fler timmar på dygnet än du har. Hur ska du hinna få saker gjort egentligen?

Personligen har jag ett så kallat vuxenjobb, dvs ett lönearbete som försörjer mig. Jag jobbar heltid, och har ungefär en timme pendling åt varje håll. Det gör att mitt vuxenjobb tar ungefär 11 timmar per dag, fem dagar i veckan. Utöver det driver jag en webbyrå, och så driver jag det här skivbolaget. Hur får jag tiden att räcka till?

Det är flera saker jag gjort för att få tiden att räcka till, och det absolut enklaste är att prioritera vad du lägger tiden på. De flesta har sett fler serier och filmer än jag, det är något jag prioriterat bort nästan helt. Det finns såklart massor av andra saker jag prioriterat bort, men jag vill framför allt lyfta det här som är enkelt att ta bort.

Utöver det ser jag till att använda tiden jag har effektivt. Ju mindre tid man har, desto mer effektiv måste man vara. En väldigt viktig grej för att få upp effektiviteten är att göra en sak i taget, och gärna flera av ungefär samma sak. Det är nämligen svårt för hjärnan att skifta fokus. Jag har gått så långt att jag har ett schema som talar om för mig exakt när jag ska skriva blogginlägg, när jag ska skapa innehåll till sociala medier, när jag ska schemalägga inlägg på sociala medier, när jag ska skriva nyhetsbrev, när jag ska rensa kattlådan osv.

Ta hjälp med saker du har svårt för. Saker som tar lång tid för dig, som någon annan kan göra snabbare, eller bättre. Det sägs att tid är pengar, och kan du betala någon för att lösa ditt problem på en timme, istället för att du ska lägga fyra timmar på det, så tjänar du rätt bra på det. Ett typiskt exempel är att byta däck på bilen. Det kan jag såklart göra själv, men när jag åker till en verkstad går det mycket fortare, och jag sparar tid, och sparar kroppen, och slipper frysa (för det gör man ju alltid när man ska byta däck).

Som musiker kanske du mixar själv, och lägger ner otroligt mycket tid på det, när någon annan skulle kunna göra det snabbare och bättre. Fundera över vad du behöver göra själv, och vad du kan ta hjälp med. Man får såklart väga tid mot pengar, för det ska ju betalas. Men eventuellt kan du byta tjänster, du kanske är snabb och duktig på något annat, som du kan hjälpa till med.

När du prioriterat bort det som går att prioritera bort, du har hyrt in hjälp med det som är smartast att låta någon annan göra, och du gör grejer i block för att hålla effektiviteten uppe, men tiden ändå inte räcker till, vad ska du då göra? Jobba ännu smartare, se över om det går att optimera några steg i processen, kanske till och med automatisera?

Ordning och reda, struktur, tydligt arbetsflöde och en del automatisering är viktiga nycklar för att jag ska få saker att fungera, och det handlar inte bara om jobbet. Fönsterlampor som går på timer betyder att jag inte behöver tända och släcka dem själv. En robotdammsugare går på schema och ser till att det inte blir allt för dammigt här hemma. Maten planeras en månad i taget, och matvaror handlas på internet. Diskmaskinen sparar en hel del tid, och jag fyller den enligt ett system som gör det snabbt och enkelt att tömma den.

Alla de små sakerna, sparar lite tid var och en för sig, men tillsammans frigör de faktiskt otroligt mycket tid. Alla har lika mycket tid på sitt dygn, men alla har faktiskt inte lika mycket uppgifter som går att prioritera bort eller effektivisera. Man behöver sova, man behöver sköta sin personliga hygien, man behöver ta hand om sina barn, och massor av andra saker. Du får inte missköta sånt, men du kan se över mycket annat för att frigöra tid.

Hoppas du hade nytta av att läsa detta, du får väldigt gärna lämna en kommentar och berätta vad du gör för att frigöra tid till sånt du tycker är roligt.

Lämna en kommentar