person holding gray twist pen and white printer paper on brown wooden table
Photo by Cytonn Photography on Pexels.com

Jag har inte läst hela Kanyes kontrakt, däremot har jag kollat på ett par youtube-videos som sammanfattar det, och jag har lite tankar kring det.

För det första, han kan vara hur missnöjd han vill med avtalet (avtalen, för det är flera), han har ändå skrivit på dem. Jag förutsätter att detta inte skett under pistolhot. Alltså har han, när det begav sig, ansett att det var helt okej avtal. I grunden är det vad jag förstår inte något konstigt avtal, men det är några grejer jag skulle rekommendera att vara försiktig med.

Att han “bara” får 18% av intäkterna är rimligt. Det är ett skivbolag som tar en risk och investerar, och dessutom får han antagligen med än 5 ggr så mycket intäkter tack vare Universal, så i slutändan tror jag det är klart värt det. Det är i samma storleksordning som jag ger mina artister.

Stora förskott bör man verkligen se över villkoren för. Kanye har fått flera miljoner dollar i förskott, och det kan ju låta väldigt lockande. Se bara till att det här inte är ett lån som du behöver betala tillbaka, vilket det ibland är. Om det är ett lån och musiken floppar kan det bli väldigt dyrt. I mina avtal har jag en del förskott som är lån, men dels handlar det om väldigt små summor, dels betalas de av med intäkter. Jag kommer aldrig fakturera artisterna för detta, om de inte väljer att avsluta sina avtal. Jag återkommer till det här att avsluta kontrakten.

Att äga mastern. Kanye har i avtalen gett upp rättigheter till sina masters. Det är alltså de specifika inspelningarna. De är alltså skivbolagets att göra vad de vill med. Det kan man ju tycka är dumt, men det är också ett sätt för skivbolaget att säkra sin investering. Ett annat alternativ är att man överlåter upphovsrätten, vilket jag skulle säga är betydligt sämre. I mina avtal tar jag varken mastern eller upphovsrätten, jag tar bara ensamrätt att distribuera musiken digitalt (eller nåt liknande).

Möjlighet att avsluta. När man, som Kanye, gör ett avtal som gäller specifika inspelningar, så har skivbolaget mer eller mindre betalat Kanye för att göra musik till dem. Han har fått betalt i förskott, och han får en del provision baserat på hur det går. Musiken är skivbolagets produkt, som han fått betalt för. Det är svårt att ta tillbaka det, han får helt enkelt köpa tillbaka musiken.

I mina avtal köper jag inte musiken, jag gör snarare ett samarbetsavtal med artisterna, som hela tiden äger sin musik, men jag får distributionsrätten. Det gör att mitt avtal går att säga upp, man kan dra tillbaka min rätt att distribuera musiken. I det fallet man väljer att avsluta samarbetet har jag också en punkt i avtalet som ger mig rätt att fakturera eventuell förlust jag gjort på artistens musik.

Så, har Kanye blivit lurad? Absolut inte!

Vad är dina tankar om det här? Lämna en kommentar.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar