Foto: Nickolai Kashirin

Jag antar att det här är en fråga som alla musiker ställer sig, det gör såklart jag också. Min första (hittills enda) egna låt, Jag är arg! har drygt 30.000 spelningar på Spotify, vilket ändå får vara okej för en debutsingel från en helt okänd typ. Dessutom punk, som i ärlighetens namn inte är så populärt hos gemene man.

Naturligtvis önskar jag mig fler lyssnare, och hur får jag det? Ett som är i princip helt säkert är att de inte kommer av sig själva. Jag måste jobba hårt för att få nya lyssnare, speciellt när antalet lyssnare per månad är så lågt som det är för mig just nu, drygt 50.

När låten var ny var många nyfikna, jag har gott om vänner och följare i sociala medier som gärna ville höra vad det var jag hade gjort, och det är väldigt lätt att tala om för dem att “hej, kolla vad jag har gjort”. Nu när det gått två månader kan jag inte fortsätta tjata om att jag har en ny låt, för den är inte speciellt ny längre. Här är statistik som visar samma fenomen för Hinken.

Lyssnarstatistik för Henrik “Hinken” Persson, i samband med släppet av hans singel Förtryck.

Så, vad ska man göra när nyhetens behag börjar lägga sig? Det viktiga är att fortsätta synas. Se till att du syns i media, kan du få TV, radio och tidningar att visa upp dig är det såklart bra, men sociala medier räknas också. Dela med dig av fantastiskt innehåll till dina fans, så de inte glömmer dig. Detta kan vara tröstlöst när man har 27 följare på Instagram, jag vet, men håll i och håll ut.

Tänk på att sociala medier ska vara just sociala, det är inte din plattform för att sälja dig själv, utan det är en plattform för att få kontakt med människor. Om du bara postar inlägg om din musik kommer många att tröttna. Dela med dig av ditt liv, inte nödvändigtvis alla privata detaljer, men livet som musiker är mer än bara din senaste singel. Engagera människor, och engagera dig i människor. Bry dig om på riktigt.

Tänk också på att lyfta andra människor, när du inspireras, när du lär dig saker, när du utmanas eller överraskas. I detta stycke tänker jag därför lyfta två människor jag lär mig mycket av, och inspireras av, när det gäller marknadsföring, främst i sociala medier. Den ena är Maria Gester, som jag följt länge. Hon är idag CMO på Happy Pancake, och väldigt erfaren och skicklig när et kommer till marknadsföring och annonsering i sociala medier. Den andra är Adam Ivy, vars Youtube-kanal jag försöker följa. Adam pratar mycket om sociala medier, och vikten av att jobba hårt.

När du bygger din fanbase, för det är det du gör, så får du inte glömma bort musiken. Det är för musiken du gör detta, så se till att göra musik, mycket musik. Och se till att dina fans får höra den. Du måste se till att du håller deras intresse uppe, och att de inte glömmer bort dig. Men kom ihåg att sociala medier är som ett vardagsrum, du kan inte bara gå runt och tala om för alla att du har en ny singel, eller ens bara prata om dig. Då kommer du inte bli bjuden på nästa fest. Du måste lyssna, känna in, delta i samtal osv. Precis som i sociala sammanhang utanför internet.

Berätta gärna vad du tycker om de här tipsen. Hur gör du själv, har du något tips till mig? Jag vill gärna både bli bättre själv och hjälpa dig att bli bättre, och jag vill hemskt gärna komma i kontakt med dig. Du har kommentarsfältet här nedanför, använd det!

Lycka till!

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar