Göra själv eller köpa hjälp?

Photo by Ivan Samkov from Pexels

Ska man göra själv, eller ska man köpa hjälp? Det är en väldigt relevant fråga, speciellt när det kommer till saker vi faktiskt kan och får göra själva. För oss i musikbranschen kanske det handlar om inspelning, mixning, mastring, men också trycka t-shirts eller flyers. Marknadsföring tycker jag definitivt hör dit också.

Bara för att man kan göra själv betyder det inte att det är en bra idé att göra det. Jag skulle till exempel kunna sköta bolagets bokföring själv, men jag vill verkligen inte. Jag tycker att det är skittråkigt, så jag skjuter upp det, och när jag skjutit upp det tillräckligt länge blir det också stressigt och jobbigt. Istället betalar jag ganska mycket pengar för att någon annan ska göra det åt mig.

Ibland är det någon som hör av sig, och är kritisk till mitt skivbolags affärsidé, och säger något i stil med Du gör ingenting som artisterna inte skulle kunna göra själva. Och det är helt sant, jag gör ingenting som inte artisterna skulle kunna göra själva. Men jag gör saker som artisterna inte vill göra själva, som de inte är intresserade av, eller inte har tid med. Jag gör det också effektivare.

Att göra själv är det enda alternativet om du inte har några pengar, det är bara att kavla upp ärmarna och göra allting så gott man kan. När du däremot har möjlighet att lägga lite pengar, då är det viktigt att lägga dem på rätt saker. Se till att köpa hjälp med saker du inte vill göra, och saker du inte kan göra tillräckligt bra. Tiden du sparar kan du istället lägga på saker du tycker är roligt och du gör bra.

Resultatet kommer bli mycket bättre när du låter andra göra det du inte gör tillräckligt bra, och du istället lägger fullt fokus på det du brinner för, och gör bra. Det kommer vara mycket roligare också, och är det roligt så kan man kämpa lite hårdare.

Det är väl typ därför mina artister har valt att ”köpa” mina tjänster, för att få bättre marknadsföring och mer tid att göra musik.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar