Ta oss med på resan

Att skapa musik är en resa. Du får inspiration någonstans ifrån, du skriver en text, en melodi osv. Du hittar rätt instrument för att förstärka känslan och budskapet du vill förmedla. Du förfinar och putsar tills du har en slutprodukt som känns helt rätt, som låter rätt, som förmedlar precis det du vill förmedla, och som du tror att din publik vill höra.

Du laddar upp låten till en distributör, och väljer ett releasedatum, och det är först nu du går ut med ett inlägg på Instagram om att du kommer släppa en låt. Du postar omslagsbilden, och talar om vilket datum den ska släppas.

När releasedagen kommer postar du igen att låten finns ute att lyssna på och uppmanar dina följare att lyssna. Du kanske till och med använder några hashtags för bättre spridning. Efter någon dag postar du en screenshot från Spotify for Artists för att visa hur många som faktiskt lyssnat på din låt.

Du skickar länk på DM till alla du hittar på Instagram som verkar vara intresserade av musik (du ska bara veta hur många sådana jag får), och du postar länken i facebookgrupper för musiker, och får väldigt lite respons. Visst, det tickar in lite streams, men det tar inte riktigt fart.

Det är i det här läget du börjar fundera på om din musik är för dålig, är det för mycket delay på refrängen, hörs inte basen ordentligt, eller är det den där tonen du tar liiiiite för sent på pianot som gör att folk inte lyssnar?

Nej, det är inte din musik det är fel på!

Jag är helt säker på det, och jag ska berätta varför. Om det beror på att din musik är dålig skulle du få lyssnare som lyssnar en gång, och sen aldrig mer. Nu är problemet att du inte har några lyssnare alls, så de vet inte ifall din musik är bra eller dålig. Den kan förstås vara dålig, men det är inte därför du inte når dina lyssnare.

Det är marknadsföringen det är fel på. Du har inte lyckats skapa ett intresse, en efterfrågan på din nya musik. Och är man inte Jakob Hellman så funkar det liksom inte att hålla käften i 40 år och sen släppa en ny platta. Vi andra måste liksom skapa det här intresset genom att synas och höras kontinuerligt och skapa ett intresse för vad vi håller på med.

Det är därför du ska ta oss med på resan, redan från början ta oss med i vad som inspirerar dig, och hur processen är. Vi vill vara med och se hela resan, hela vägen fram, och hela tiden få små pusselbitar som gör att vi blir nyfikna på vad som händer härnäst.

Låt oss från början läsa textrader, höra melodier, och dina tankar kring låten. Vi vill veta vad som inspirerat dig, och varför du gör som du gör. Ibland kanske du till och med kan låta dina fans välja vilken väg du ska gå, när du har två alternativ och båda är bra. En person som varit med och påverkat kommer antagligen vilja höra slutresultatet.

Och för att avsluta det här, du behöver naturligtvis ha fantastisk musik. Det är liksom det grundläggande i det hela, men du är ju musiker, så jag antar att du har koll på den biten.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar