writings in a planner
Photo by Bich Tran on Pexels.com

Såhär i slutet av året kan det vara en bra idé att göra en plan för nästa år. Sätt dig ner och fundera på vad du vill uppnå, och vad du behöver göra för att uppnå det.

Jag satte ju ribban högt, och siktade på att öka med 400%, vilket jag ser ut att lyckas med när det gäller antal releaser (har redan lyckats) och antal streams (på god väg). När det gäller besökare på hemsidan, prenumeranter på nyhetsbrevet och följare i sociala medier har jag inte nått målen, och kommer inte göra det innan årsskiftet heller.

Det är viktigt att analysera varför det blev så, och för min del så handlar det dels om att jag satte alldeles för höga mål, och att jag drabbats av psykisk ohälsa pga pandemin. Vi ska inte hitta ursäkter, vi ska hitta anledningar för att kunna göra något åt det, för att kunna sätta bättre mål, som vi når, i framtiden.

Så, det är dags att du sätter dig ner och funderar. Vad vill du uppnå, vad måste du göra för att nå dit, när måste du göra det, och vad kan du mäta på vägen för att se att du är på rätt väg?

Se till att skriva ner din plan, och gärna dela med dig av den till någon som kan se till att du följer den. Det kan vara egentligen vem som helst, så länge den personen kommer ifrågasätta dig när du glider från planen. Ett skivbolag kan vara bra för just detta ändamål. Att det går bra för mina artister handlar inte alls bara om min marknadsföring, utan troligen ännu mer om att jag pushar dem att göra saker som krävs för att nå nya fans.

Jag skulle börja med att göra en plan för när du ska släppa musik. Sätt in i kalendern när du vill göra släpp, för att få bra spridning. Du vill släppa regelbundet. Ange i din kalender hur många låtar det är på varje släpp. Nu kan du jobba bakåt utifrån detta. När måste musiken vara färdig för att du ska kunna hålla din releaseplan? Du kan lätt sätta ut datum för det. Fortsätt ange deadlines för omslagsbild, pressrelease, videoredigering, mixning, inspelning, låtskrivande osv. Du kommer få en ganska tydlig bild av hur ditt år kommer att se ut.

Som världen ser ut just nu verkar det inte bli några gig med livepublik på ganska länge, men sätt ut datum för när du vill göra gig ändå. Det fungerar bra att streama dem, om situationen med pandemin inte ändras. Det är ännu lättare då faktiskt, för då kan du kontrollera allt själv. Om det går att genomföra gig med livepublik behöver du hitta ställen att spela på, ställen som passar din plan.

Kommunikation, du behöver en plan för din kommunikation. Ska du skicka pressreleaser? Kontakta radiostationer? Pitcha på SubmitHub? Annonsera i sociala medier? Det här är saker man kan göra i samband med releaser och i samband med gig. För den löpande kommunikationen, som kanske främst sker i sociala medier, behövs en separat plan.

I din kalender, sätt ut delmål. Datum där du ska följa upp olika mätpunkter, för att se att du ligger i fas. Säg att ditt mål är att få 1000 följare på Spotify, och just nu har du 75. Då kan du, utifrån dina aktiviteter bestämma datum för när du borde ha 100, 250, 500 och 750 följare (till exempel). Det gör det betydligt lättare att se att du gör rätt saker, för kom ihåg, det är inte den som jobbar hårdast som vinner, det är den som jobbar smartast.

Försök sedan hålla dig till din plan. Planer kan såklart förändras, men nu har du en plan, som ska hållas om inget händer som ändrar förutsättningarna. Se till att ha god marginal till dina deadlines, så minskar risken att planerna behöver ändras.

Kom också ihåg att det ÄR okej att ändra planerna. Saker händer, förutsättningar förändras. Se bara till att om du ska ändra på en plan, så ska du ha en anledning att du gör så, och du ska faktiskt upprätta en ny plan, inte bara sluta följa den du har.

Lycka till

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar