Jobba hårt, eller jobba smart?

Bild: Syed Ikhwan

Bilden sammanfattar egentligen hela blogginlägget, men jag tänkte ändå lägga ut texten lite. Hoppas den blir läsvärd.

När man följer diverse människor, vilket jag främst gör på internet, som pratar om framgång, så pratas det väldigt mycket om vikten av att arbeta hårt. Den som jobbar hårdast vinner, och får all framgång. Och jag tänker ju inte rakt av påstå att de har fel, men det är definitivt inte hela sanningen.

Det gäller att arbeta smart. Bill Gates påstås ha sagt någonting i stil med ”låt alltid en lat person göra de svåraste jobben, för hen kommer hitta det enklaste sättet att lösa det på”, och det är precis det jag menar. Se till att vara så lat som möjligt.

Men, för att lyckas måste du ändå arbeta hårt, men om du är smart kan du få betydligt mer gjort än dina konkurrenter. Skapa system och rutiner. Optimera och effektivisera dina flöden. Automatisera och till och med outsourca. Det är viktigt att göra det i den ordningen. Se till att frigöra tid till det som är viktigt, vilket för dig som läser detta antagligen är att skapa musik.

Skapa både rutiner och mallar för dina poster i sociala medier. Ta en dag, eller några timmar, tillsammans med en vän som är duktig på att fotografera och/eller filma. Bygg upp en bank med material du kan använda. Skapa mallar för olika syften, till exempel när du har gig. Det är bra för att det underlättar för dig, och det är bra för dina följare kommer känna igen att du berättar om ett nytt gig. På det är viset kan du skapa kontinuitet och närvaro i sociala medier. Skaffa en tjänst där du kan schemalägga poster. Jag använder Apphi.

Skapa mallar för dina inspelningssessioner. Om du är sån som spelar in dig eller ditt band på egen hand är det stor chans att projekten blir ganska lika i slutändan, du har alltid samma instrument, ungefär samma spår för varje instrument, det finns ett gäng plugins du nästan alltid använder. Lägg lite tid på att skapa den mallen, så slipper du göra det varje gång, och är istället igång och spelar in på nån minut. Har du också gjort en del inställningar på dina plugins så har du kanske soundet färdigt redan när du spelar in första tonerna, vilket gör det lite lättare att höra vart du är på väg.

Om du skickar, eller svarar på, mycket mail med samma innehåll, skapa mallar för det. Skriv inte samma svar gång på gång. Effektivisera, skriv en personlig hälsning, och använd sedan en mall.

Det finns många sätt att effektivisera på, oavsett vad det är du sysslar med, se till att frigöra mer tid till det som är viktigt. Mitt mål för 2020 är att få mer gjort, på samma tid. Jag håller på att bygga en webbapplikation för att hantera alla släpp, och där artisterna själva kan lägga upp sina nya släpp, samt se statistik för sin redan släppta musik. På så vis tänker jag frigöra mer tid till att marknadsföra musiken.

Vad tänker du om detta?

1 Kommentar

  1. Jessica Jäger den 2020-01-01 kl 17:33

    Jag använder och rekommenderar följande för mallar och schemaläggning:

    – Canva.com för att skapa grafiska mallar för allt sociala media-innehåll. Har även en del gratisbilder att använda sig av när det egna biblioteket tryter någon gång.
    – Later.com för schemaläggning av inlägg på t.ex. Instagram (på Facebook använder jag plattformens egen schemaläggningsfunktion.)
    – Mixmax för Gmail för mallar i mailen.

Lämna en kommentar