Credit to https://www.semtrio.com/

Det där med framgång är ju onekligen väldigt subjektivt, men bortsett från det tänkte jag försöka komma med några konkreta tips på vad du kan göra för att se till att din release blir så framgångsrik som möjligt.

Börja tidigt

De allra flesta börjar arbetet med att skapa ett intresse för releasen alldeles för sent, kanske så sent att låten/låtarna redan är släppta. Detta är ett stort misstag, som gör att du missar den stora smällen. Jag skulle säga att ju tidigare du börjar, desto bättre. Det går såklart att börja för tidigt, så att intresset hinner svalna, men det beror oftare på att det går för långsamt, än att du har börjat för tidigt.

Så snart du har ett embryo till en låt, det kan vara en textrad, en melodislinga, en ackordföljd, en rytm, eller bara en titel eller ett tema, då är det dags att påbörja marknadsföringen av din kommande release. Använd sociala medier för att ta dina följare med på resan. Bjud in dem att vara delaktiga, ställ frågor och lyssna på deras svar.

Om du redan har en artistprofil är det en bra idé att uppmana dina fans att följa den, eftersom Spotify då kommer hjälpa till att påminna dem om ditt släpp. Det ger dig också större chans att komma med på deras “Release Radar”-spellista, vilket definitivt kan ge en hel del spelningar.

Kontinuitet

Det är viktigt att du är ihärdig, och fortsätter posta. Minst ett par gånger i veckan, men gärna varje dag. Dela med dig av framsteg och motgångar, och fortsätt låta dina fans vara delaktiga i processen. Du kanske har två alternativ för vilket ackord som ska avsluta sticket, låt följarna välja. Du kanske har svårt att hitta ett ord som rimmar, be om hjälp.

Det viktiga är att du syns ofta, och att du bjuder in till engagemang. Den som varit delaktig i processen kommer i princip garanterat att lyssna på slutprodukten. Det är också viktigt att du ger tillbaka, visa att du uppskattar engagemanget. Annars är det risk att de tröttnar på att engagera sig, och då kan du lätt få för dig att du började för tidigt.

Kom ihåg att det inte bara är låten som är viktig, du är minst lika viktig. Dela med dig av dina tankar och känslor kring låten, berätta vad som fått dig att skriva den, ge en bakgrundshistoria, berätta mer om dig. Att lämna ut sig själv är läskigt, men det är också väldigt effektivt.

Sätt ett releasedatum

Så snart som möjligt vill du sätta ett releasedatum, så du kan börja kommunicera det till dina följare. Tänk på att sätta det så långt i framtiden att du kan hålla det, men inte så långt borta att du misslyckas med att hålla intresset uppe. En sak att komma ihåg också är att rekommendationen för att ha chans på Spotifys kurerade spellistor är att man ger dem låten minst fyra veckor innan releasedagen, vilket betyder att låten behöver vara helt klar redan då.

Så snart du har releasedatumet spikat, börja kommunicera det i alla dina inlägg, och fortsätt ta följarna med på resan. Ta dem med i inspelningsprocess och mixprocess. Låt dem vara delaktiga i beslut som ska tas, och låt dem förstå att de gör skillnad, och att du uppskattar det.

När låten är klar…

Låten är klar, du laddar upp och skickar iväg den, nu är det väl bara att rulla tummarna? Nej, verkligen inte. Nu börjar en ny fas av marknadsföringen, där målgruppen skiftar lite. Hittills har det mest handlat om dina trogna fans, dina följare. Nu är det dags att nå ut till nya fans också, och göra dem nyfikna på ditt kommande släpp.

Välj ut en del av låten som är riktigt catchy (troligen refrängen), och gör en video där du talar om att låten kommer. Tänk på att uppmärksamhetsspannet på sociala medier är sjukt kort, så se till att informationen om när släppet kommer finns där inom tre sekunder, helst från början.

Använd gärna starka färger, som sticker ut. Jag fattar att det inte alltid passar, men om det går är det en bra idé. Det finns så otroligt mycket där ute, så man får ta till alla knep som finns för att sticka ut. Använd relevanta hashtags (observera att de ska vara relevanta) för att nå ut till en större målgrupp än bara dina följare. Den här videon kan det också vara en bra idé att köra betald annonsering för, eftersom tanken är att den ska tilltala din målgrupp.

Det finns gott om material på internet för att lära sig mer om hashtag strategier, och annonsering på sociala medier. Det är inte raketforskning, men det är ganska lätt att skjuta sig i foten, på ett sätt som gör det både dyrt och dåligt.

Innan låten släpps…

Ännu mer att tänka på innan låten släpps! Radio och tidningar vill gärna ha material i förväg, så de kan skriva/sända något om släppet på releasedagen. Det här gäller också en del bloggar. Se till att skicka dem vad de vill ha i god tid, och tänk på att tidningar ofta uppskattar att få en i princip färdig artikel. Skicka med pressbilder, och skicka med låten. Ta gärna med några citat de kan använda, och glöm för allt i världen inte dina kontaktuppgifter, så de kan höra av sig för mer information, eller en intervju.

Glöm inte bort dina trogna fans och följare i det här, du behöver fortsätta ge dem den TLC (Tender Love and Care) som de förtjänar. Det är trots allt den gruppen som mest troligt kommer hjälpa dig sprida låten när den är klar. Du behöver fortsätta ge dem av dig själv, varför inte nyttja live-funktionen som finns på flera sociala medier för att låta dem höra dig framföra låten live? Se till att annonsera ut framträdandet, så de har en chans att planera in det. Fortsätt ge dem något kontinuerligt.

När låten släpps…

Låten är släppt, då är det väl klart? Ledsen, men så enkelt är det inte. Nu är det dags att påminna alla som har visat intresse för låten om att den går att streama. Skicka så många personliga meddelanden du kan, till de trogna fans som visat intresse för ditt släpp. Skicka på sociala medier, skicka mail, skicka SMS eller för all del ring. Det ska vara personligt, använd namn om det går. Ge dem en länk så de kan lyssna. Be både om feedback och att de ska dela den vidare. Det här är som sagt dina trogna fans, dem kan du ställa ganska höga krav på, om du har gett dem den kärlek de förtjänar.

Påminn media! Även media glömmer, de har ibland för många tips att hantera, så det är bra om du påminner om att du nu släppt din musik. Skicka med länken, och det pressmaterial du skickade tidigare. Glöm inte kontaktuppgifterna.

Gör en video i stil med den du gjorde tidigare, men byt ut informationen om när låten ska släppas till information om att den är ute nu. Använd relevanta hashtags, och marknadsför gärna, för att nå så många som möjligt. Om du marknadsförde tidigare kan du nyttja funktioner för att annonsera bara till de som sett, eller interagerat med, den förra annonsen. På så vis får du en smalare, och bättre, målgrupp.

Ju fler du kan få att lyssna på din musik tätt inpå releasen, desto större chans att den snappas upp av Spotifys algoritmiska spellistor, vilket kan ge en otrolig skjuts.

Använd gärna en tjänst som SubmitHub för att få ännu mer spridning, där kan du posta låten till bloggare, spellistekuratorer och influensers, som kan hjälpa dig nå ännu fler. Den som väljer att betala lite kan också få oerhört användbar feedback från de som väljer att inte dela din musik.

Fortsättningen…

Har du läst såhär långt så inser du säkert att det inte är slut bara för att vi kommit såhär långt. Däremot har det här inlägget blivit väldigt långt, så resten får bli ett eget inlägg, eller kanske flera. (Uppdatering, det finns en fortsättning här)

Gillade du inlägget blir jag väldigt glad om du lämnar en kommentar. Tycker du att något jag skriver är galet får du gärna säga det också.

Sen skulle jag gärna vilja ha svar på frågan om du vill ha fortsättningen som inlägg, eller om jag ska sätta ihop en liten PDF-guide, som du kan ladda ner och/eller skriva ut. Lämna svaret i en kommentar.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar