Detta är den andra delen, som tar vid där den första delen slutar, dvs när du redan släppt din musik på streamingtjänsterna. Läs gärna En framgångsrik release (del 1) först.

Dippen kommer

Jag gillar statistik, så när jag har tillgång till artisters statistik gillar jag att analysera den. Mönstret kommer igen, vid i princip varje release. På releasedagen (vi släpper nästan uteslutande på fredagar) är det många som lyssnar. Vi har byggt en hype, tjatat på familj, vänner och fans att de ska lyssna, och allt det här som du kan läsa om i del 1. Men efter ett par dagar avtar det, och det avtar kraftigt.

Antal lyssningar på Spotify dagarna efter en release.

När dippen kommer är det viktigt att du har nästa ess i rockärmen, och det är dessa ess jag tänkte ge några exempel på.

Lyrics-videon

Att göra en lyrics-video, dvs en video som visar texten till låten, är ett ganska enkelt och effektivt sätt att få lite mer uppmärksamhet kring ditt släpp. Texten behöver vara synkad med ljudet, men det är inte karaoke-synk som gäller, utan visa ett par textrader åt gången, och byt i takt med musiken.

Kom ihåg att det viktiga här är texten, så det behöver inte alls vara en avancerad video. Tänk på att använda ett formspråk som dina fans känner igen, med färger, former och teckensnitt.

Du publicerar denna på dina sociala medier, med länk till var man kan streama låten.

Musikvideon

Det är ju svårt att inte ta upp musikvideon här, eftersom det faktiskt är ett riktigt bra sätt att nå ut. Här kan man ju lägga ambitionsnivån lite olika, allt från att bara ha omslagsbilden, till att gå all in med regissör, manus, rekvisita och allt vad man nu kan behöva.

Det är inte alls säkert att mer är bättre, men oavsett vilket så kan en riktigt bra musikvideo få bra spridning, vilket ju är ditt mål här. När du publicerar videon, se till att ha med en länk till din musik.

Facebookgrupper

Det finns facebookgrupper där du får, och kan, dela din musik, och där du faktiskt kan få lyssnare också. Det finns lite olika varianter, och med lite olika kvalitet på lyssnarna. Du får experimentera för att hitta vilka grupper som passar din musik bäst.

Både för att kunna analysera resultat, och för att hålla uppe antalet dagliga streams så länge som möjligt, är det en bra idé att sprida ut de här postningarna över tid. Postar du i 45 grupper samma dag är det ju omöjligt att veta vilken grupp som genererar trogna fans, och vilka grupper som genererar engångslyssnare.

En bra grej att ha med sig här är att du antagligen kommer få mycket bättre resultat om du är aktiv i grupperna, och gör dig ett namn. När de andra medlemmarna i gruppen ser din önskan om att de ska lyssna på din musik, och de känner igen dig som den som alltid ger feedback, så är chansen att de lyssnar och ger dig feedback betydligt större än om du bara är en random användare.

Spellistor

Det allra lättaste sättet att bli med på en spellista, är att skapa den själv. Vem som helst kan skapa en spellista. Nej, det här är inte ett skämt, inte alls.

Skapa en egen spellista, börja med din nya låt. Lägg sedan till fler låtar som liknar din låt. Sprid sedan din spellista till människor du tror skulle uppskatta den. Du kan också gärna tagga andra artister som är med på listan, så får de notiser om ditt inlägg.

Du kan också kontakta personer som administrerar spellistor där din låt skulle passa, och helt enkelt tipsa dem om din låt. Se till att bygg ut ditt nätverk med personer som administrerar spellistor. Du kan ju också erbjuda dem plats på dina spellistor.

Vill du vara med på min spellista? Ge mig länken till en av dina låtar i en kommentar, så lägger jag in den i den här spellistan, som du såklart följer.

The Go-giver mentality

Det här är mer ett tips i allmänhet, och som definitivt går att implementera i ovanstående tips. Ha en Go-giver mentalitet, dvs ge. Ge utan att förvänta dig att få. Ge därför att du bryr dig om andra människor.

Uttrycket kommer från boken The Go-Giver, av Bob Burg. Det är en bok jag verkligen rekommenderar, alla borde verkligen läsa den.

Och i samma stycke tänker jag också påpeka att du måste komma ihåg att sociala medier är tänkta att vara sociala. Härom dagen fick jag ett DM på Instagram, där det stod typ “Hej, lyssna på min musik” och en länk. Jag har aldrig hört talas om människan innan, hen har ett dussin följare och ett låst konto. Gör inte så!

Vill du att jag ska lyssna på din musik behöver du först bli någon jag bryr mig om. Du kan börja med att följa mig. Ett lämpligt nästa steg är att gilla/kommentera några av mina inlägg. När du skickar ett DM, presentera dig, vad du vill att jag ska göra, och varför du vill att just jag ska göra det.

Och det här gäller inte bara att lyssna på musik, det gäller även om du vill ha din musik med på min spellista, eller egentligen vad som helst. Se till att vi har en relation först, innan du begär saker av mig.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar