Elektroniskt PressKit (EPK)

Photo by Andrea Piacquadio

Vad är ett Elektroniskt PressKit?

Ett Elektroniskt PressKit, eller EPK som det förkortas, är en samling av digitalt innehåll du vill att andra ska kunna ta del om. Det är en del av din marknadsföring. Det innehåller betydligt mer än ett inlägg på Instagram, men betydligt mindre än din hemsida. Det är en sammanfattning av vem du är.

Vad ska jag med ett Elektroniskt Presskit till?

Ett Elektroniskt PressKit är bra så snart du ska kontakta någon. Kontaktar du media för publicitet, en arrangör för ett gig, ett skivbolag för signing eller egentligen vem som helst, då är ditt Elektroniska PressKit bra att bifoga. Det Elektroniska PressKitet ger en snabb överblick över vem du är och vad du har gjort, och hjälper till att presentera dig lite djupare. Vad det ska innehålla tar vi i nästa avsnitt.

Vad ska ett Elektroniskt PressKit innehålla?

Innehållet i en EPK bör vara relativt kortfattat, men ändå komplett.

  • Aktuella och representativa bilder, i flera olika format. Tänk att de kan behöva publiceras på Facebook, Instagram, Stories osv. De ska gå att ladda ner, och rättigheter att använda dem ska vara clearat.
  • Texter att använda vid olika tillfällen. Olika långa. Anpassa efter mottagaren om möjligt, annars ha med flera olika. En tidning eller bloggare vill kanske ha en längre text med all info, ett spelställe vill troligen ha en kortare som passar i ett Facebook-event. Både svenska och engelska kan vara bra.
  • Länkar till sociala medier, streamingplattformar, youtube. Se till att de är uppdaterade. Det är också väldigt bra om du länkar direkt till det innehåll du vill att mottagaren ska se.
  • Har ni nämnts i press tidigare, ta med länkar. Har ni varit med mycket, ta de ni är mest stolt/nöjd med.
  • Spelnings-highlights, lista era bästa spelningar. Finns det video, länka till det!

Allt ska vara lätt att ladda ner och använda. Tänk på att ju lättare ni gör det för den ni skickar informationen till, desto bättre. Det visar också på att ni respekterar deras tid. Det gäller förvisso oavsett vem man hör av sig till, och varför. Om det är snyggt presenterat är det en fördel, men det är absolut inte det viktigaste.

Hur skickar jag min EPK?

Det är inte så noga egentligen, lägga allting i ett mail funkar bra. Samla allt i Google Drive (eller liknande) och skicka länken funkar också bra, då blir du inte lika begränsad av filstorlek. Att göra en lite snyggare EPK-hemsida är helt fantastiskt förstås, men också mycket svårare att göra.

Om du bara tänker skicka en länk till din EPK, oavsett om det är i Google Drive eller en egen hemsida, se till att skriva vem du är, varför du skickar ditt Elektroniska PressKit till just den mottagaren, och berätta vart länken leder. Skickar du bara en länk är det risk att det fastnar i spam-filter, både automatiska och manuella.

Lycka till med ditt Elektroniska PressKit. Vill du ha feedback på hur ditt ser ut, skicka gärna till mig på info@crsrecords.se.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar