Är låten tillräckligt bra?

Photo by Karolina Grabowska from Pexels

Jag tjatar oftast om vikten av marknadsföring, och ger tips kring hur du ska göra för att nå ut till en större publik. Bloggen är full av diverse tips, så om du inte läst rekommenderar jag verkligen att du tar lite tid och läser lite äldre inlägg.

Men idag ska vi prata om musiken, och vikten av att din musik är tillräckligt bra. För lika väl som du behöver marknadsföring för att människor ska hitta din musik, så behöver din musik vara fantastisk för att de ska vilja lyssna på den, om och om igen.

Själva produktionen (inspelning, mix, master osv) måste vara bra, såklart, men viktigast är ändå låten. Texten, melodin, rytmen, känslan. En låt som fastnar på hjärnan, som får lyssnaren att dansa, eller som talar direkt till hjärtat har större chans än en sämre låt som är välproducerad och perfekt framförd.

Jag brukar använda Bob Dylan som exempel, han har ju gjort en fantastisk karriär, men lika väl som han gjort en fantastisk karriär har många andra blivit kända med hans fantastiska låtar. Dylan är ju allt annat än en fantastisk sångare, och knappast den bästa musiker vi sett heller, men hans låtar är fantastiska.

Ett annat, mer lokalt, exempel är Håkan Hellström. Det har ju diskuterats i oändlighet hur dålig han är på att sjunga, men hans låtar går hem. De väcker känslor, och uppskattas av lyssnare, vilket ändå är det absolut viktigaste. Håkan har liksom lite drygt en miljon lyssnare senaste månaden på Spotify, och det är verkligen inte bara för att hans marknadsföringsbudget är större än din.

Men hur skriver man en bra låt?

Om jag hade receptet på detta skulle jag antagligen vara låtskrivare istället för skivbolagsdirektör, men jag har några grejer som är viktiga för en bra låt i det moderna sammanhanget.

  • Gör inte låten för lång! Det sägs att Stairway to Heaven blev en radio-hit för att den var så lång att programledaren hann med en rökpaus medans den spelades. Den tiden är förbi, nu är det lyssnaren själv som väljer, och om låten är för lång hoppar man gärna till nästa låt. Tänk på att du vill lämna lyssnaren med en känsla av att vilja höra mer av dig.
  • Skip inro. Netflix ger tittaren möjlighet att hoppa över introt och hoppa direkt till det intressanta. Den funktionen finns inte för musik, så du bör hålla ett intro så kort som möjligt för att inte tappa lyssnarens intresse.
  • Hooked on a feeling. Du behöver en bra hook, som fastnar hos lyssnaren. Vad som är en bra hook är svårt att säga, men den är ofta rytmisk. Lyssna på Seven Nation Army till exempel.
  • Flow. Försök hitta ett flow i texten. Ett vanligt misstag är att försöka klämma in för många, och långa, ord, vilket gör att det blir lite ryckigt, och svårt att sjunga. Och du vill ju att din publik ska sjunga med, eller hur?
  • Något gammalt, något nytt, något lånat, något blått. Vi tenderar att gilla sånt vi hört förut, därför är det en bra idé att ta något gammalt och kombinera med något nytt. Låna takter eller melodier av andra (men inte för mycket) så du får till något unikt, men med element vi känner igen. Något blått, nå jag vet inte hur viktigt det är.

Värt att nämna i sammanhanget också är att det här inte är en checklista för att avgöra om en låt är bra eller inte. Det här är tumregler, och det går utmärkt att göra bra låtar utan att följa en enda tumregel. Det är också fullt möjligt att följa alla tumregler och ändå göra en skitlåt.

En annan viktig detalj, för att avgöra om din låt är bra eller inte, kolla med din tilltänkta publik. Fråga inte klubben för inbördes beundran (eller typ din mamma), för de kommer alltid att säga att det är bra. Fråga heller inte andra musiker, för musiker har en helt knasig syn på musik. När du ber någon lyssna och ge feedback och hen svarar ”man jag kan inget om musik”, då är det rätt person.

Om du tyckte det här var bra tips, dela gärna inlägget med andra.

Lämna en kommentar