Använda kompressor

MCompressor, från Melda Production

Kompressor, ett helt fantastiskt verktyg om det används rätt. Men hur använder man det egentligen rätt? Det är en hel vetenskap, och det finns väl egentligen inget rätt eller fel, men jag tänkte gå igenom lite hur det fungerar.

Till att börja med, kompressorns uppgift är att pressa ner ljudnivån, (oftast) med syfte att få en jämnare ljudnivå.

Inställningarna

Utifrån syftet med kompressorn kan vi börja med inställningen Threshold, som är gränsen för när kompressorn ska börja jobba. I bilden ovan är den inställd på -21,3 dB. Allt som är högre än så kommer att komprimeras, dvs ljudnivån kommer att sänkas. Ju lägre Threshold du har, desto mer av ljudet kommer att komprimeras.

Nästa inställning vi tittar på är Ratio, som avgör hur hårt det kommer komprimeras. I mina inställningar i bilden är det 4:1 vilket betyder att en fjärdedel av ljudnivån som är högre än Threshold kommer att bli kvar. Ju högre ratio, desto mindre dynamik.

Dynamiken är skillnaden mellan högsta och lägsta ljudnivån, och dynamiken kan vara oerhört viktig, för att behålla liv i musiken.

Nästa inställning att titta på är Attack, vilket är hur snabbt kompressorn ska reagera när ljudnivån går över Threshold, och hur mycket av transienter* som ska behållas.

Relaterat till Attack har vi också Release, som styr hur länge kompressorn ska hålla nere ljudnivån.

Sist ut (av de inställningar jag tänker behandla) är Output Gain, som också kan heta bara Gain (i min kompressor är Gain istället Input Gain), eller Makeup Gain. Detta är hur mycket vi ska höja ljudnivån på resultatet, för att kompensera för det som kompressorn sänkt ljudnivån. Det vanliga är att man vill försöka ha samma ljudnivå ut, som man hade in. Därför är det viktigt att ha en kompressor som kan visa detta.

Hur ställer man in kompressorn?

Oj vad jag önskar att det fanns ett bra svar på detta, men det gör det tyvärr inte. Det finns en del tumregler man kan utgå från, vilket de flesta erfarna mixare såklart gör. Många kompressorer har en del presets, fördefinierade inställningar som man kan utgå från. Då kan det ofta räcka långt att justera Threshold och Output Gain. Eftersom de är helt beroende av både varandra, och av insignalen går de inte att lita på något preset. Den som gjort presets vet däremot säkert vad som brukar fungera vad gäller Attack/Release och Ratio på olika typer av spår.

Presets i MCompressor

När det gäller hur du hittar rätt Threshold handlar det om hur hårt du vill komprimera. Jag har tittat mycket på instruktioner från Recording Revolution, och Graham där pratar ofta om att du vill hitta en Threshold där du får ca 3-4 dB Gain Reduction (hur mycket kompressorn sänker ljudnivån), när du använder kompressor på till exempel ett sångspår. Om du använder kompressor på en master-kanalen, eller en mix-bux, så vill du kanske ha hälften.

Nivån på din Output Gain bör vara ungefär i nivå med den Gain Reduction du får, eller på den nivån så signalen ut från kompressorn är på samma nivå som signalen in. Det finns också kompressorer som sköter detta automatiskt.

Jag hoppas att du har fått en liten inblick i vad kompressorn kan göra för dig, och hur inställningarna fungerar. Jag kan varmt rekommendera Recording Revolution, som har mycket bra tips och guider.

Jag föreslår också att du provar dig fram, och experimenterar. Teorin är bra, men i slutändan handlar det om att det ska låta bra, inte att du ska ha rätt siffror i parametrarna.

* Transienter är inte helt lätt att förstå sig på, men här är ett inlägg som gör ett tappert försök att förklara.

Om du gillade inlägget får du hemskt gärna dela det med dina vänner, och lämna en kommentar här nedanför. Glöm inte att prenumerera på nyhetsbrevet för att inte missa något.

Lämna en kommentar