Allt borde handla om musiken, gör du bara tillräckligt bra musik så kommer lyssnarna att hitta den, och de kommer att fortsätta lyssna på den. Det är så du tänker va? Det är så många tänker.

Det är fel!

Det finns alldeles för mycket musik där ute för att kunna förlita sig på att rätt målgrupp ska hitta din musik utan hjälp. Du måste hjälpa dem, och det kan du göra på väldigt många sätt. Exakt hur du kan göra är en fråga för ett senare inlägg.

Men grejen är att inte ens bra musik kommer räcka, du måste ha något mer. En berättelse, en personlighet, något som tilltalar fansen. Det finns såklart undantag, det finns musik som är tillräckligt bra för att slå an något hos mottagaren, men för de allra flesta behöver man gå utanför musiken, och bjuda på sig själv.

Egentligen har du lyssnare i fyra kategorier, där din uppgift är att hjälpa dem till nästa kategori. Såhär menar jag.

Den första kategorin är, för de allra flesta av oss, den absolut största. Det är kategorin som aldrig har hört talas om dig, eller hört din musik. Vi räknar även in dem som hört din musik, men inte vet att det är just din musik.

Den andra kategorin är de som hört talas om dig, och hört din musik men som ännu inte är engagerade. När de snubblar över din musik vet de kanske vem som gjort den, men det är inte mer än så.

Tredje kategorin har koll på dig. De har din musik på sina spellistor, och följer dig på sociala medier. De vet när du släpper något nytt, och de kommer att lyssna på det.

Fjärde kategorin, det är riktiga fans. De kommer inte bara att lyssna när du släpper något nytt, de kommer också tjata på sina vänner om det. Det är den här kategorin som köper en t-shirt, för de vill att hela världen ska veta att de är fans.

Målet är såklart att få en så stor kategori fyra som möjligt, men hur ska du få dem dit?

Vill du ta människor från kategori ett till kategori två skulle jag säga att det effektivaste är att betala för annonser i sociala medier. På så sätt kan du extremt enkelt och relativt billigt nå ut till väldigt många människor. Problemet är att många av de du når ut till stannar i kategori ett, eller i bästa fall i kategori två. Det är naturligtvis inte dåligt, vi måste lyfta från kategori ett för att överhuvudtaget kunna få någon till kategori fyra, men hur tar vi dem vidare?

Du behöver en story, ett syfte, en personlighet. Du behöver kommunicera något som gör människor engagerade. Du behöver ha något som sticker ut. Fundera över vad det kan vara som gör just dig speciell, och se till att det kommer fram i din kommunikation.

Ett exempel är bandet Ghost, som verkligen slog igenom på bred front. Deras budskap är att de är utsända av satan för att samla in själar med hjälp av kommersiell hårdrock. Helt okej musik och en fantastisk story som har gett dem flera hundra miljoner streams på Spotify, och i skrivande stund nästan 1,8 miljoner lyssnare per månad.

Storyn gör människor engagerade, och engagerade människor blir fans.

Naturligtvis behöver man inte skapa hela sitt band runt en story, och storyn kan förändras över tid. Du kan ha en story för en singel, eller en turné eller ett album. Du kan gärna kombinera det med en personlighet som tilltalar på något vis.

Jag vill gärna att du berättar i en kommentar om din story, eller vad du tänker om det jag skriver. Kommentarsfältet finns här nedanför.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar