Varför lyssnar ingen på mig?
En fråga som många musiker, artister och band ställer sig. ”Min musik är fantastisk, men ändå lyssnar ingen på mig” säger du kanske? Ja, du är inte ensam. I och med att Spotify inför en gräns på 1000 streams per år för att få ersättning berättar de också att ungefär två tredjedelar av all musik på plattformen har under 1000 streams per år. Siffrorna för hur många nya låtar som publiceras varje dag har senaste tiden varierat mellan ca 40 000 och ca 120 000 st. Nya låtar varje dag alltså. Vi kan väl anta att ungefär två tredjedelar av dem också kommer få under 1000 streams per år.
Ta ett ögonblick, och låt detta sjunka in. Siffrorna säger alltså upp till 44 miljoner nya låtar om året på Spotify. Fyrtiofyra miljoner!
Av alla dessa låtar, varför skulle någon lyssna på dig?
Visst, jag ställer frågan delvis för att provocera dig, men den är också uppriktig, och för att hjälpa dig. För om du inte kan svara på den frågan, då har du nog svaret på varför ingen lyssnar på dig.
Om du har ett svar behöver du också fundera på om det är tillräckligt för att någon skulle vilja lyssna på dig. Att din musik är ”bra” duger liksom inte, varje dag släpps det nya låtar som är bättre skrivna, bättre framförda och bättre producerade än ”bra” låtar. Om enda anledningen att lyssna på din musik är att den är ”bra”, så behöver den vara helt otroligt bra. Jag menar en sån riktig megahit som hänger kvar i generation efter generation.
Din musik kanske snarare är den perfekta låten att lyssna på i bilen på väg hem från den där bortamatchen med ditt favoritlag. Tre timmar i bil, en vardagskväll, efter en snöplig förlust.
Eller den där låten som exakt beskriver känslan när du får ett samtal från den där killen, halv tre på fredag natt, trots att han inte svarat på hela veckan, varken på telefon eller sms.
Eller är det den perfekta låten att ha i bakgrunden när man … gör armhävningar?
Vet de om att de borde lyssna på din musik?
Okej, så du kan svara på varför någon ska lyssna på din musik. Du har också identifierat vem, eller förhoppningsvis vilka, de personerna är. Men vet de om att de borde lyssna på dig?
Du har säkert gjort ett inlägg om din musik på sociala medier, men har du säkerställt att budskapet tydligt förklarar vem som ska lyssna, och varför? Och har du sett till att det hamnat framför ögonen på din målgrupp?
Många artister tycker att det borde räcka att släppa bra musik för att få lyssnare, men det fungerar verkligen inte så. Det krävs väldigt mycket för att du ska få en person (som inte är aktivt ute efter att upptäcka ny musik) att välja att lyssna på dig, istället för den musik hen brukar lyssna på.
Det är dit j**la ansvar att se till att de här personerna lyssnar på din musik, för det är ju uppenbarligen den perfekta musiken för dem, vid ett givet tillfälle.
Posta mer på sociala media, nätverka mer, annonsera, skicka DM till folk, ring upp dem! Gör vad som krävs, men var noga med att berätta vad du vill att de ska göra, när de ska göra, och varför. Jag får DM rätt ofta, med länkar till musik. Ibland är det bara länkar, ibland är det information om att en artist släppt musik, ibland är det en uppmaning att lyssna. Är det artister jag inte känner till så gör jag inte det.
Kommer det däremot med en bra motivering, då kan du vara säker på att jag lyssnar. Motiveringarna kan ju vara helt olika. ”Hej, vi är synth-country-bandet The Cow Says Moog från Bengtsfors. Vi har åtta låtar på vår SoundCloud, och är intresserade av ett samarbete med ditt skivbolag. Lyssna gärna och hör av dig om det är intressant”, det skulle jag definitivt lyssna på. Men också ”Hej, jag såg att du också var på Leksands bortamatch mot Örebro. Det var ju ett tråkigt resultat, och hemresan var ju allt annat än rolig. Jag har skrivit en låt om den känslan, och tror att du skulle uppskatta den. Berätta gärna för mig om jag har rätt eller fel” är det ju givet att jag lyssnar på.
Träffar du rätt person, med rätt budskap, vid rätt tillfälle, då kommer du få en lyssnare. Sen är det ju otroligt viktigt att din låt håller vad du har lovat, för om den inte gör det kommer personen antagligen inte att lyssna färdigt, och då straffar algoritmen dig.
Lyssna på min musik
Skivbolagsdirektören själv, dvs jag, har faktiskt släppt en låt under eget namn. Om du precis som jag är medelålders (jag är 45 i skrivande stund), och i mitten av 90-talet lyssnade på band som Charta 77, Coca Carola, De Lyckliga Kompisarna och Radioaktiva Räker, och numer är äldre och mindre rebellisk, då tror jag låten Jag är arg! kan vara något för dig. Lämna gärna en kommentar här och berätta vad du tycker om låten, och för all del inlägget.