”Varför lyssnar ingen på mig?”
Jag tror det är en fråga som i princip alla musiker/artister som försöker nå ut i det digitala streamingbruset har ställt sig, och det är en väldigt rimlig fråga.
Jag kan ju inte svara på exakt vad det beror på i ditt fall, men jag tänkte att jag reder ut några omständigheter som gör det svårt, och lite saker du kan göra för att underlätta. Det första vi ska komma ihåg är att det idag är hur enkelt som helst att spela in en låt. Graham Cochrane på Recording Revolution visade hur man kan spela in och mixa en låt med bara en iPhone. Dessutom kan vem som helst registrera sig på, till exempel, Distrokid och få ut sin musik på Spotify.
Det här gör att det publiceras helt sjuka mängder musik, och en siffra jag hörde någonstans var att ungefär 40000 låtar om dagen laddas upp till Spotify. Även om säkert hälften av de låtarna är ren skit, så är det ändå stor konkurrens om uppmärksamheten, och en sak är säker: Det spelar ingen som helst roll hur bra din låt är om ingen hör den! Vi tar det där en gång till, i ett eget stycke.
Det spelar ingen som helst roll hur bra din låt är om ingen hör den!
Jag vet att många artister/musiker gärna vill att allt ska handla om musiken, och det är klart som fan att musiken är viktig. Den är jätteviktig! Men innan någon har hört den spelar det faktiskt absolut ingen roll.
Titta på din statistik på Spotify for Artists, där kan du se några intressanta siffror. Du kan se hur många streams, listeners och saves dina låtar har. Streams är hur många gånger den har spelats, listeners är hur många olika konton som har spelat den, och saves är hur många som har lagt till den i sitt bibliotek (gillat eller i spellista). Den här statistiken kan du läsa ut en hel del grejer av, framför allt om du tittar på förhållandet mellan siffrorna.
Du kan ju till exempel titta på hur många av de som lyssnar som sparar låten. Det är ju ett tydligt tecken på att de tycker att den är bra. Du kan också titta på hur många gånger varje lyssnare lyssnar på låten i genomsnitt. Om din mamma är din enda lyssnare, och hon har gillat låten och lyssnar på den på repeat hela dagarna, då kommer du ju få en hög save-rate (spara/lyssnare) och också väldigt många streams per lyssnare. Det här är ju siffror som talar för succé. Har du däremot 1000 lyssnare, 2 saves och 1100 streams, då verkar det ju som att låten inte riktigt har gått hem.
Här är riktiga siffror från en låt av mina artister, som hen gav ut innan vi började samarbeta. Den har ca 2200 streams, 200 listeners och 37 saves. Typiskt bra siffror: 20% sparar låten, och i snitt lyssnar varje person 10 gånger. Inget som tyder på att låten är för dålig.
På något vis måste du sticka ut, du kan göra det i pitchen till Spotify. En bra pitch kan sätta dig på en kurerad spellista, och absolut ge massor av streams. Eftersom de ska lyssna igenom ca 40000 låtar om dagen gissar jag att de rakt av filtrerar bort dåliga omslag av artister de inte känner till. Jag gissar också att det krävs en bra pitch (själva texten) för att de alls ska lyssna. Och när de väl lyssnar måste såklart låten vara fantastisk och passa in på nån spellista.
Du kan också försöka sticka ut på sociala medier, jag har skrivit hur mycket som helst om vad du kan göra för att bygga ett nätverk där. Läs mina tidigare tips, och implementera. Tänk från lyssnarens perspektiv, förklara vem som vill lyssna och varför. Att Du vill att jag ska lyssna, det är faktiskt helt ointressant.
Kom ihåg att du alltid vill locka rätt människor, för annars förstör du dina bra siffror. Du kan absolut använda annonser i sociala medier, men kom ihåg att det är lätt att kasta pengar i sjön. En bra annons som lockar rätt människor till klick kan göra underverk. En dålig annons, som lockar fel människor, som kanske inte ens lyssnar klart på låten, kan faktiskt göra skada.
Du ska absolut fortsätta göra bättre låtar, för om låtarna inte är tillräckligt bra spelar det ingen roll hur bra du lyckas med din marknadsföring. Men ärligt talat tror jag att dina låtar redan idag är bra nog att få fler lyssnare, och om du lyssnar på en del av topplistelåtarna så kanske du inser att du också kan.
Kontakta också lokaltidningen när du släpper musik, och din lokala radiostation. De är säkert intresserade av vad du håller på med. Det gjorde Linnéa och fick artikel både i Annonsbladet och Gefle Dagblad. Och jodå, hon har sett tydliga spår av det i Spotify for Artists.
Kanske kan det också vara så att du kan ha nytta av ett skivbolag som brinner för att hjälpa artister nå ut till en större publik. Det går alldeles utmärkt att höra av sig till mig, om det skulle vara intressant.
Vilken otroligt bra sida med matnyttig info för artister och producenter.
Stort tack!