Skip to content

Varför gör ni så?

En sak jag hör från artister och band, gång på gång på gång, och det gör mig förvånad, frustrerad och ärligt talat lite förbannad.

Vi är lite inaktiva på sociala medier, för vi håller på att spela in nya låtar

Det här gör mig förvånad, frustrerad och lite arg, för när har du egentligen ett bättre läge att dela med dig av något verkligt intressant på sociala medier? När har du ett bättre läge att bjuda dina fans på något litet extra?

När du har spelat in klart, och det är dags att släppa musiken på, till exempel, Spotify, då är det för sent. Att tala om för dina fans att musiken kommer finnas på Spotify är inte att bjuda på något, det är att försöka sälja.

Att tala om för dina fans att du har en konsert är också att försöka sälja, inte att bjuda på något. Men att faktiskt bjuda på ett klipp från studion, eller från när ni skriver låtarna, eller något intimt och unikt, det är att bjuda på något extra.

Det här hemlighetsmakeriet, det fungerar kanske om man är Metallica, men ditt band är inte Metallica (om ditt band är Metallica, hör av dig, det vore skitcoolt), så sluta upp med hemlighetsmakeriet, och ge fansen vad de vill ha, och faktiskt förtjänar. Det är fansen som kommer ge dig ekonomiska möjligheter att spela in mer musik.

Så, jag var tvungen att få det här ur mig. Se nu till att uppdatera dina sociala medier med material från studion. Och du, lämna en kommentar med en länk så läsarna kan hitta dig på sociala medier.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar