Ursäkta att jag är sen
Ursäkta att jag är sen. Jag har ju sagt varje måndag kl 16, och nu är klockan 21 när det här postas. Men bättre sent än aldrig heter det också. Normalt sett skriver jag blogginlägg på söndag kväll, men då visade det sig att certifikatet för domänen hade gått ut, och jag hade inte fått mailet om det pga en miss när jag flyttade min mail till Microsoft 365. Idag fyller min brorsdotter år, och då tyckte jag det var viktigare att fira henne, än att få ut ett blogginlägg i tid.
Men nu är jag här och ska påminna dig om att uppdatera din profil på Spotify. Eller för all del, inte bara på Spotify, uppdatera din profil överallt. Jag vet ju att du väldigt gärna vill komma med på nån av de större spellistorna på Spotify, och om jag byggde algoritmer för Spotify (jag är programmerare i grunden, och jobbar som det på dagarna) så skulle den uppdaterade profilen definitivt vara en parameter. Om du inte håller din profil uppdaterad skulle jag se det som ett tecken på att du inte tar plattformen på allvar.
Så gå ut där och uppdatera på Spotify, Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, YouTube och vad du nu har för plattformar. Det ser inte bra ut att det fortfarande står ”släpper en ny singel sommaren 2019”. Håll det uppdaterat, visa att du bryr dig. Och när det kommer till Spotify, varje gång du uppdaterar din profil kan du gå ut på dina andra plattformar och be dina följare att besöka din Spotify-profil, och följa dig även där.
Det är hårt jobb att nå toppen, men om man kämpar kan man nå dit. Eller åtminstone en bra bit på vägen. Man kan såklart ge ut musik bara för sakens skull, och vara nöjd med sina 11 lyssnare i månaden. Men om så är fallet misstänker jag att du inte hade läst det här inlägget såhär långt.
Stryk algoritmerna medhårs, och även om vi inte vet hur algoritmerna fungerar så kan vi förstå vad plattformarnas mål är. De vill först och främst tjäna pengar, och därför kommer de gynna de artister som hjälper dem med det. I min värld, om en besökare startar Spotify för att lyssna på Dig, då är Du viktig. Alltså kommer jag försöka lista ut vilka fler som kan tänkas vilja höra dig.
Berätta gärna om vad du gör för att trigga algoritmerna, kommentarsfältet är öppet.
Hej Stefan! Tack för en bra artikel. Du har rätt att för de flesta är ju poängen att fler ska få möjligheten att lyssna på din musik, så synlighet blir A och O. Och sociala medier är ju den väg de flesta av oss försöker gå. Jag försöker ”stryka algoritmerna medhårs”, och fylla nätet med mig – så att säga. Jag uppdaterar flitigt på Facebook, både den privata sidan och min artistsida AGENDA AMBIENTE, och försöker göra detsamma på Instagram och Twitter, med notiser om vad jag sysslar med just nu.
Nåja, det går ju inte alltid så bra. Jag hade en bra idé, tyckte jag, om att göra reklam för min senaste release, ”Love the USA”, en punkig låt med flera bottnar. Jag postade att en present är på gång 4 dagar igen och även två dagar innan, och sedan släppet den 4 juli – Independence Day – vilket jag tyckte var ett passande datum för en singel med det namnet. I samma veva letade jag (rätt planlöst, men i alla fall) efter sidor på nätet med kopplingar till just USA, radiostationer, regeringssidor, ja allt möjligt, och postade vilt där och på andra ställen (inklusive grupper jag är med i) att singeln ”Love the USA” var ute med förhoppningen att amerikaner och andra skulle nappa på låten just den 4 juli.
Som sagt; det gick så där. Jag fick väldigt många likes, men inte särskilt många nya lyssnare. Så, ”lurade” jag amerikanerna? Nej. Lurade jag algoritmerna? Inte det heller. Men men, jag ger inte upp! 🙂
Hej Peter.
Ursäkta det sena svaret, jag har haft lite ledigt.
Det låter ju som en sjukt bra idé med Love the USA, men ibland fungerar det och ibland inte.
Man vet inte riktigt helt enkelt, och får prova sig fram.
Det som gör det lite extra svårt är att nästa låt är det nya förutsättningar med, och även om man tar med sig sina erfarenheter så är det inte säkert det blir bra ändå.
Fortsätt kämpa, ge inte upp! Även om man växer långsamt så växer man, och plötsligt händer det.