Få dina kanaler att samarbeta

people having a meeting
Photo by Alena Darmel on Pexels.com

Du finns säkert på flera sociala medier, och jag hoppas att du faktiskt försöker vara aktiv på dem. Men hur ska du utnyttja de olika plattformarna bäst, för att växa? Och hur är det du vill växa, vilka siffror är det som är viktiga?

Som musiker kretsar väldigt mycket förstås kring Spotify, så börja med att fokusera där. Det är hit du vill ha trafik, men kom ihåg att det inte är trafiken som är målet, och inte ens lyssnare, utan fans. Du vill ha följare, som lyssnar på dig om och om igen. Sånt gillar algoritmerna. Uppdatera din profil, se till att den är aktuell både vad gäller text och bilder. Det är liksom inte okej att det står att du är 25 och har släppt din första singel, när du i själva verket är 45 och har gett ut 14 studioalbum.

Se också till att du länkar till dina sociala medier, främst Instagram skulle jag säga. Instagram är en bra plattform för den låter Dig interagera med dina fans. Twitter är också bra på det viset, men är så fokuserat på korta textmeddelanden, där Instagram är med audiovisuellt, vilket passar musiker väldigt bra. Facebook är ju en stor plattform, men som en Facebook-sida kan du aldrig kontakta någon, bara svara.

Personer som hittar din musik, gillar den så mycket att de faktiskt kollar upp din profil, och dessutom klickar sig vidare till Instagram hoppas såklart på att få veta mer om dig, lära känna dig bättre och kanske höra mer av dig. Se till att de har en anledning att följa dig. Uppdatera ofta och inte alls bara om musiken. Fina fans vill veta allt om dig. Musiken är naturligtvis en väldigt viktig del, så uppdatera absolut både när du skriver låtar, spelar in, har gig och allt som hör till. Men inte bara det.

Men hur får du trafik åt andra hållet, från Instagram till Spotify? Speciellt en viktig fråga eftersom Instagram inte stödjer länkar i inlägg, och i stories endast om du har minst 10000 följare, vilket faktiskt är rätt ovanligt. Däremot kan du tala om för dina följare då och då hur man gör för att följa dig på Spotify. Du kan också bara påminna då och då om att din musik finns på Spotify för den som vill lyssna. Förutom det så ser du till att dina följare inte glömmer bort att du finns, för även bilder/filmer från gräsklippningen, badplatsen med ungarna, den nytvättade bilen, corona-kön på systembolaget, resultatet av frisörbesöket, glassen i solen eller vad det nu må vara är påminnelser om att du och din musik existerar.

En annan väldigt bra grej man kan göra, är att annonsera, på Facebook och Instagram. Det är svårt att optimera sina annonser och sin målgrupp så man får lönsamma annonser, i alla fall på kort sikt, men det kan ändå vara värt det. Det behövs ingen förmögenhet, några hundralappar bara. Ett tips är att köra annonserna i Stories, eftersom personer som tittar på Stories i större utsträckning har ljudet på, och som artist är ljudet rätt viktigt.

Många är mot annonsering, tycker kanske att det är fusk, eller dyrt. Men när du har lagt ner själ och hjärta, blod, svett och tårar, och säkert en hel del pengar, på att få ut fantastisk musik på Spotify, är det då inte värt en del pengar för att få folk att hitta den också? Peg Parnevik verkar tycka det, för hennes annonser ser jag överallt, hela tiden.

Berätta gärna vad du tänker om detta i en kommentar. Passa på att posta länkar till din profil på både Spotify och Instagram. Kommentarer som bara innehåller länkar kommer raderas, men vettiga kommentarer med länkar blir synliga för alla.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

3 Kommentarer

  1. Peter Bröms den 2021-07-01 kl 15:17

    Bra synpunkter och tankar här. Jag tror att tålamod och uthållighet också krävs, alldeles oavsett hur man går tillväga för att bygga upp en följarskara. Steg för steg gäller, helt enkelt.

    Jag har provat att annonsera. Som du skriver så är det i sammanhanget billigt. Utdelningen av detta har dock varit begränsad. Problemet är ju som du skriver att få folk att följa dig på Spotify. En gilla-markering räcker ju inte (även om et är trevligt), utan läsarna måste bli lyssnare och faktiskt klicka på den där knappen där det står “följ”.

    Jag kämpar med att försöka förstå mig på Instagram. Jag tror nog att det stämmer att detta är en bra plattform, men jag kämpar med att förstå hur jag ska få folk att uppmärksamma min närvaro. Som relativ nybörjare tragglar jag vidare på Facebook, skaffar nya vänner, postar saker om högt och lågt och engagerar mig i olika grupper. Det finns grupper för allt!

    Ett tillägg värt att lyfta fram är möjligheten att pitcha låtar på Spotify. Det finns ju inga garantier att musiken hamnar på en spellista, men det är bättre att försöka än att låta bli! På tal om att pitcha: jag klantade bort den möjligheten med min singel “Hey – Remember Me” då jag inte noterade att ändringar i pitchningen också ändrar pitchdatumet, och helt plötsligt försvann det trygga fönstret om 9-10 dagar och krympte till 5 eller 6 – för lite för att funka för Spotify. Så: när en låt väl har pitchats är det bäst att lämna den ifred…:-)

    Lyssna gärna på singeln “Hey – Remember Me” av mitt alter ego AGENDA AMBIENTE: https://open.spotify.com/track/2LJUkPJTQE0YiJI4c2OXUx?si=1661bba08e2b4c5e

    Ha en härlig sommar!

    • Stefan Bergfeldt den 2021-07-01 kl 16:07

      Hej Peter, och tack för dina tankar.
      Bra tips om att inte ändra sin pitch, och på tal om att det kanske inte hamnar på spellistor, så rekommenderar jag ändå att ALLTID pitcha https://crsrecords.se/blogg/pitcha-alltd-till-spotify/
      Jag följer dig på Spotify nu, vid tillfälle ska jag också lyssna.
      Fortsätt kämpa, för det är som du säger, steg för steg, till slut kommer man fram.

      • Peter Bröms den 2021-07-01 kl 18:00

        Tack Stefan! Kul att du följer mig på Spotify. Jag gör som du säger: jag kämpar på!

Lämna en kommentar