Jag fick ett mail från Spotify, med lite tips inför kommande release. Det kan ju ses som rena självklarheter, men det är så lätt att missa något, så därför tänkte jag att jag ska ta upp dem här också. Jag översätter dem till svenska, och utvecklar dem lite mer.

Se till att din musik finns hos Spotify minst en vecka innan ditt tänkta releasedatum. Tänk på att tjänsten du använder kan behöva en vecka på sig att få ut musiken också, så en bra grej är att ladda upp musiken minst två veckor innan ditt tilltänkta releasedatum. När Spotify har musiken i tid kan du (via Spotify for Artists) be Spotify lyssna på den för att eventuellt lägga med den på deras kurerade spellistor.

Uppdatera din artistprofil. Både din avatar och din headerbild behöver uppdateras, och se för all del till att uppdatera texten om dig, och lägg till nya bilder i ditt bildgalleri. Det här gör din profil mer intressant både för dina fans och för Spotify. Jag skulle heller inte bli förvånad om Spotifys algoritmiska spellistor påverkas av sånt.

När du släppt musik, använd “Artist’s pick” för att ytterligare marknadsföra den. Där blir den synlig för den som besöker din artistprofil, men precis som med profilen skulle jag inte bli förvånad om det påverkar Spotifys algoritmer att ha en utvald låt/release på profilen.

Skapa en spellista som du kontrollerar, där din nya musik är med, och marknadsför den på releasedagen. Något vi vet är att Spotify vill ha fler som lyssnar, och att de som lyssnar ska göra det mer, och om du marknadsför en spellista för att få fler att lyssna på Spotify så kommer algoritmerna att älska dig. Får du prenumeranter på din spellista kan du ju också använda den vid nästa release.

Jag hoppas att det här var lite användbara tips för dina kommande releaser. Jag skulle väldigt gärna veta vilka av de här sakerna du gjorde med din senaste release, lämna en kommentar, och ta med länken till din senaste release så vi kan lyssna, och hitta din artistprofil.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar