Skip to content

Syns du inte, finns du inte

Det här var inte det inlägg jag hade tänkt skriva, jag hade faktiskt tänkt skriva om side-chain compression, men så såg jag en video på YouTube av den fantastiska Adam Ivy, och fick inspiration till detta istället. (klippet finns länkat i slutet av inlägget)

Så, detta inlägg handlar alltså om marknadsföring, som kanske rubriken skvallrade om, och det jag skriver om här gäller inte uteslutande musik, men det är du som är musiker som är min huvudsakliga målgrupp.

Idag är det oerhört enkelt och billigt att skapa bra musik hemma i sin egen lägenhet, och det är dessutom superenkelt att göra den tillgänglig för allmänheten. Det här är såklart en stor fördel för dig som gör musik, men det blir också en nackdel, eftersom det är precis lika enkelt för alla andra att göra det. Hur ska du egentligen få publiken att hitta din musik.

Det är ett vanligt antagande att om du bara har bra musik så kommer publiken att hitta dig, och visst finns det exempel på riktiga sagoberättelser, men för de allra flesta handlar det om hårt jobb. Det handlar om att synas överallt och hela tiden. Tack vare sociala medier är det ju enkelt att synas, men desto svårare att bli sedd, så hur ska man göra för att sticka ut?

Det är framför allt två saker du måste komma ihåg med sociala medier.

Det första är det sociala i medierna. Sociala medier är inte ett annonsblad, eller en affisch-vägg där du tipsar förbipasserande om din nya singel, eller din spelning. Sociala medier är sociala, det är inte reklam utan kommunikation. Att ge och ta.

Det andra är att sociala medier inte är ett ställe att annonsera på (iallafall inte bara). Du är där för att bygga ett varumärke, och för att skaffa vänner. Ja, vänner, faktiskt! Människor du kan lita på, och som litar på dig.

Jag gillar liknelsen med en fest, bete dig som du skulle göra på en fest (inte bli fullast och kräkas i balkonglådorna alltså). Hälsa på människor, svara på tilltal, prata om saker. Berätta något om dig själv, och lyssna på andra människors berättelser. Skaffa vänner.

Det leder mig in på nästa grej, om du tänker dig att du ska skaffa vänner, så kan du inte bara dyka upp på en fest och vara trevlig, du måste ha tålamod, och finnas där nästa gång också.

För att ta detta till med konkret vad du måste göra i sociala medier, du måste posta bra innehåll regelbundet. Och med regelbundet menar jag inte nödvändigtvis regelbundet som i “den 12 maj varje år”, utan snarare “varje vecka” eller ännu hellre “varje dag”. Regelbundet är inte rätt ord, vilket ord är det jag söker? Lämna en kommentar.

Du måste posta innehåll som bjuder in till engagemang, till exempel genom att ställa en fråga. Du måste också bry dig om den som svarar, säga tack, eller åtminstone gilla kommentaren. Kom ihåg det där med att ge och ta.

Förutom att posta innehåll behöver du titta på andras innehåll, och du behöver engagera dig i det. Faktum är att det inte räcker att du engagerar dig, du måste faktiskt bry dig på riktigt. Gilla inlägg, kommentera, finns där, bry dig. Det är när du bryr dig om andra, som de kommer bry sig om dig.

Det är när du har byggt upp den här relationen med dina följare, dina vänner, som du faktiskt kan sälja något, för då litar de på dig. Du måste vårda det förtroendet, för det går mycket fortare att rasera än att bygga upp. Med det sagt är det viktigt att återigen påminna om att du inte är på sociala medier för att sälja, men när du talar om för dina vänner att du släppt en ny låt, då kommer de vilja lyssna.

Jobbet med att bygga ditt varumärke i sociala medier sträcker sig naturligtvis mellan släppen av ny musik, men kom ihåg att för att få ett bra resultat behöver du också släppa ny musik. Musiken är grundstenen i din musikkarriär. Finns det ingen musik för dina vänner att lyssna på, hur ska du då få en lyckad musikkarriär?

Klippet jag såg handlar om hur du snabbt och enkelt kan skapa innehåll till Instagram. Se det här

Har du läst ända hit vill jag börja med att säga stort tack, och fråga dig:

  1. Vilka sociala medier finns du på?
  2. Hur ofta postar du något nytt där?
  3. Hur ofta interagerar du med andra?
  4. Hur snabbt får du fler vänner/följare?

Prenumerera gärna på nyhetsbrevet också, det kommer varje onsdag och innehåller förutom länkar till nya inlägg även tips om musik och något smått och gott som är exklusivt för prenumeranterna.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar