https://www.peakpx.com/487047/vinyl-record-playing

Många artister lockas av tanken att sälja fysiska skivor, eftersom en hundring eller två i handen per skiva motsvarar så sjukt många streams på Spotify (ganska precis 4600 enligt min senaste utbetalning). Tusen skivor á 100 spänn ger ju 100 000 kronor, och det motsvarar alltså i runda slängar 4,6 miljoner streams, och ärligt talat, vem av oss får så många streams?

Alltså är streaming värdelöst, och vi borde helt återgå till att sälja skivor, eftersom det är mycket mer lönsamt? Ja, alltså om man resonerar som anti-pirat-lobbyn så blir det ju så. Om vi tar min alldeles egna singel som exempel, den har streamats drygt 50 000 gånger, om den istället hade sålt i 50 000 exemplar, säg singlar för 29 spänn, hade det ju blivit närmare 1,5 miljoner. Istället har jag fått in typ en tusenlapp.

Även om det hade kostat kanske en halv miljon att trycka upp skivorna hade det varit bra lönsamhet, med i storleksordningen en miljon in på kontot. Men vi inser ju att den inte hade sålt i 50 000 exemplar. Den hade kanske i bästa fall sålt i 100 exemplar, till mina närmast sörjande och några trofasta fans till mitt gamla punkband. Och ska man bara göra 100 skivor, då kostar de över 30 kronor per styck att producera, så då blir det en förlustaffär.

Singeln har ju dessutom alltid varit marknadsföring, något man mer eller mindre ger bort för att dra uppmärksamhet till albumet.

Nåja, jag ser det såhär; du har din musik på streamingtjänterna för att nå ut till så många som möjligt, och för att tröskeln för att upptäcka dig ska bli så låg som möjligt. Du använder streamingtjänster och dina sociala media för att skapa en relation till dina lyssnare, göra dem till fans. Vårda dina fans, för det är framför allt de som kommer betala för att på på dina gig, köpa dina t-shirts och kanske även din skiva.

Skivan är nämligen att betrakta som merch på samma sätt som t-shirts. Har du trogna fans kommer de antagligen att köpa din skiva, men chansen är ganska stor att de hellre vill ha en vinylskiva. Se till att fråga dem vad de föredrar. När du har tillräckligt många fans kan du också göra en crowdfunding-kampanj och slippa ligga ute med så himla mycket pengar.

Så, släpp fysiska skivor om du har publiken för det, absolut. Får du upp lite volym är det inte speciellt dyrt att göra vinylskivor. Men har du inte publiken kommer du i ganska stor utsträckning kasta pengarna i sjön.

Lämna gärna en kommentar och berätta om dina erfarenheter, och tankar kring fysiska skivor.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet skickas varje onsdag, och innehåller både tips till dig som harvar i musikbranschen och saker som är aktuellt kring CRS Records, och musikbranschen i stort.

Lämna en kommentar