Skapa en spellista

Alla vill ju vara med på spellistor på Spotify, eftersom det kan ge så otroligt många lyssnare om man är med på rätt spellista. Men att faktiskt hamna på rätt spellista är ganska svårt, och det är långt från alla spellistor som faktiskt ger lyssnare.

Ett alternativ är att göra en egen spellista, men precis som med alla andra spellistor är det inte alls säkert att den får lyssnare. Jag förespråkar ändå att det är en bra idé. Din egen spellista kontrollerar du nämligen själv.

Din spellista bör vara nischad, och ha ett namn som lockar lyssnare. En bra grej är om innehållet matchar namnet också, även om jag har sett exempel på framgångshistorier där så inte är fallet.

Utgå från din egen musik, för en del av framgångsreceptet är att du lägger en av dina låtar först på spellistan. Ett vanligt beteende är nämligen att man börjar med första låten, så genom att ha din låt först kommer majoriteten av de som lyssnar på listan, även om de inte lyssnar på all musik, att höra din låt.

Säg att du till exempel, som Isabell Hag, spelar i ett metal-band. Då kan man starta en spellista som heter Underground Metal å sånt Dalarna. Du börjar med ett par låtar från det egna bandet, LÝSIS, och sen fyller du på med annan musik som passar under rubriken Underground Metal å sånt Dalarna.

För att det här sen faktiskt ska bli en framgångssaga behöver du marknadsföra spellistan. Det finns flera bra sätt att göra det på.

En bra start är ju att kontakta de artister du lägger till på spellistan och tala om att du lagt med dem. Vi kan anta att de kommer hitta musik de gillar på spellistan, eftersom ni har samma målgrupp.

Du kan också berätta i lämpliga Facebook-grupper att du har skapat spellistan, och be om tips på låtar du kan lägga med. Se till att formulera dig på ett sätt att det blir tydligt att du faktiskt ber om tips, och inte om att folk ska följa din lista. Som alltid när du postar något på sociala medier behöver du bry dig om svaren du får.

Man glömmer ofta bort sin familj och sina vänner när man marknadsför, men om Isabell har släkt och vänner som gillar underground metal å sånt så borde hon faktiskt tipsa dem om listan. I skrivande stund har listan 11 följare, så om kusinen som gillar metal, och de där tre Facebookvännerna hon fick på Sweden Rock 2015 skulle börja följa listan har den faktiskt växt med 36%, en skaplig ökning faktiskt.

Var kreativ i din marknadsföring, men se till att du också är hjälpsam. Varje gång du tipsar rätt person om din lista kommer den personen att bli glad. Tipsar du fel person spammar du. Svår avvägning, kräver fingertoppskänsla och övning att hitta rätt.

Håll din spellista uppdaterad. Det här tycker jag är det svåraste. Vilka låtar ska läggas till på listan, och vilka ska bort. Hur ofta ska det uppdateras. Om jag var Isabell skulle jag kanske sätta en gräns på tre låtar per artist, och om en artist släpper ny musik skulle jag kanske kontakta dem och fråga vilken låt från det nya släppet de vill ha med, och vilken av de befintliga låtarna de vill ta bort. Det här kräver en del jobb, men det kommer att ge en väldigt vältrimmad lista, och fin kontakt med artisterna på den.

Se alltid till att den första låten på listan är din bästa låt, för syftet med spellistan är ju i grund och botten att marknadsföra just den låten.

Jag hoppas att du tyckte att det här var ett bra inlägg, lämna gärna en kommentar och säg vad du tycker. Följ gärna Isabells spellista också, om du gillar Underground Metal å sånt. Om du faktiskt spelar Underground Metal å sånt, och är från Dalarna, lägg till din låt i spellistan (ja, Isabell har faktiskt gjort så du kan bidra själv)

I kommentarerna, lämna också länkar till dina spellistor.

1 Kommentar

  1. […] få tillgång till värdefulla insikter om din publik och hur din musik presterar. Du kan också skapa spellistor, dela dina låtar och samarbeta med andra artister för att nå nya lyssnare. Att analysera datan […]

Lämna en kommentar