Se över tjänster
Då och då behöver man se över vilka tjänster och program man använder, och utvärdera om man kan göra något för att förbättra effektiviteten och/eller ekonomin. Genom åren har jag gjort detta flera gånger. Efter att ha övervägt att betala för Zoom bestämde jag mig istället för att gå all in på Microsofts produkter. Jag kör nu både Outlook, Teams, OneDrive, ToDo och Office, istället för Gmail, Zoom, Dropbox, Apple Notes och Office. Att programmen fungerar väldigt bra, och informationsdelning mellan dem är extremt enkel är vinst nog, men sammantaget blir det också billigare.
Ett par timmar innan det här blogginlägget skrivs sa jag upp Spotify, för att istället använda Apple Music för att lyssna på musik. Anledningen är främst debaclet med Joe Rogan, som jag tycker visar tydligt att Spotify fullständigt skiter i artisterna. Jag tänker starta mitt Apple Music dagarna efter att lönen kommer, för att jag tycker det passar bättre att pengarna dras då, än strax innan lön.
Jag har länge använt MailChimp för mina nyhetsbrev, men efter att de har krånglat lite på sistone funderar jag på att överge dem. Paloma har en bättre tjänst för nyhetsbrev, men den kostar lite mer, och har sämre integration med WordPress. Jag ska ligga på dem lite angående WordPress-integrationen.
Jag har också ett abonnemang hos Slate Digital, som gör fantastiska plugins för ljudproduktion. Jag använder dem inte alls i den utsträckningen som skulle behövas för att motivera priset, men här tänkte jag faktiskt angripa problemet från andra hållet, och istället börja använda dem mer. Jag använder dem alltid när jag mixar/producerar musik, men det har blivit allt för lite sånt.
Det är också viktigt att se över saker du gör, som du skulle kunna köpa ett program, eller en tjänst, som löser åt dig. Fundera på vad din tid är värd, och om du kan köpa tid billigare än så. Om du är musiker så kanske du ska fokusera på musiken, och låta någon annan ta hand om andra saker.
Hoppas det här gav dig några bra tankar, lycka till