Personal branding
Personal branding, att bygga ett varumärke kring dig och din person (eller ditt band) är otroligt viktigt idag. Det kan kännas dumt och löjligt och kanske till och med komplicerat. Utan ett bra varumärke är det dock otroligt svårt att lyckas.
Ditt personliga varumärke består av flera viktiga delar, och naturligtvis är musiken en stor del av det. Men det stannar inte vid musiken, det fortsätter i kläder, instrument, åsikter och värderingar, attityd och handlingar.
Om jag till exempel säger Motörhead, vad tänker du då? Du tänker säkert på Lemmy, den mustaschprydde sångaren, med hatt och en vårta på kinden. Du kanske tänker på att de spelar väldigt högt? Eller på Jack Daniels? Allt det här är en del av deras varumärke.
Om jag säger Dolly Style får du antagligen helt andra bilder i huvudet? Tre färgglada tjejer med mycket energi, som tar ställning mot mobbning och vars målgrupp är betydligt yngre än Motörheads. De hade antagligen inte kommit långt utan sitt varumärke, som verkligen tilltalar målgruppen.
Att ha ett tydligt varumärke gör det enklare för fansen att ta ställning till om de gillar dig eller inte.
Därför föreslår jag att du börjar fundera på din stil, utgå från det musikaliska, för det brukar artister ha rätt bra koll på. Hitta kläder som passar din musikstil, och försök hålla någon slags röd tråd. Tänk både färg och form, och när man kan se att det är du, utan att man ens ser ditt ansikte, då vet man att du är något på spåren. Aftonbladet är ett varumärke som lyckats med detta, teckensnittet i Aftonbladet byter de ut mot vad som helst, men vi känner ändå igen avsändaren. I sportsammanhang brukar vi se texten Heja Sverige, och vi vet direkt vad det handlar om.
Att få till ett personligt varumärke i klass med Motörhead, Dolly Style eller Aftonbladet är såklart svårt, snudd på omöjligt för de som söker vägledning från mig, men vi kan alla göra något, och ha det här i åtanke. Tänk på vad du har på dig när du har gig eller fotografering eller gör musikvideo. Tänk på färger och teckensnitt i dina inlägg på sociala medier. Tänk på vad du står för, och uttryck det gärna.
Basse Bonnläpp, som är en av mina artister, gör det här väldigt bra. Bara namnet ger en hint om vad det handlar om. Senaste låten heter Coupé De Ville, och låten innan det Raggarlåt. Vi ser honom oftast i anslutning till en gammal bil, iklädd skinnväst och med en stor snus innanför läppen. Musiken är rock’n’roll eventuellt med ett inslag av dansband. Genom inlägg i sociala medier får vi lära känna en busig spjuver som gärna tar en öl och grillar.
Vad Basse gör, det kan du också göra. Han är ju bara sig själv, men han är väldigt konsekvent och tydlig, vilket gör det till ett framgångskoncept.
Jag vill gärna veta lite om dina tankar kring ditt personliga varumärke, lämna en kommentar.